Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Kalf & Hansen prisad för ekologisk snabbmat

 
Kalf & Hansen prisad för ekologisk snabbmatRune och Fabian Kalf-Hansens motto är ”Ekologisk mat för alla”. KRAV-certifierade snabbmatsrestaurangen Kalf&Hansen har vunnit KRAVs pris 360°Lighthouse, som går till pionjärer och inspiratörer när det gäller ekologi och hållbarhet i restaurangbranschen. 

– Vi är så stolta att vi får ett sådant här pris! Vi delar det med vår personal och våra råvaruproducenter, som gör det möjligt för oss att jobba med det vi älskar. Vi vet hur producenterna kämpar nu under pandemin för att få det att funka. Det här är ett superlagarbete, inget man gör själv, säger Fabian Kalf-Hansen, delägare i restaurangen Kalf&Hansen.

 Vinnarna presenteras i restaurangguiden 360°Eat Guide.

Motiveringen till priset, översatt till svenska, lyder:
 “Nordisk, ekologisk snabbmat som serveras efter säsong och under ledning av pappa Rune och hans son Fabian. Detta är cirkulär matlagning för folket – trevligt, modernt och gott, utan några tillsatser – en FYR [med hänvisning till prisets namn Lighthouse=fyr] som lyser upp och visar vägen.”

I Kalf&Hansens två KRAV-certifierade restauranger i Stockholm serveras kött-, fisk- och vegetariska frikadeller med tillbehör. Mitt under pågående pandemi öppnade de i våras en ny restaurang i jättestora lokaler på Bolinderplan, granne med ett äldreboende. När pandemin lägger sig, är de äldre välkomna till den nya matsalen i restaurangen.

– Vi vill åstadkomma förändring. Erbjuda ekologisk mat för alla generationer till rimliga priser, säger Fabian Kalf-Hansen, som också tycker att maten till äldre ofta är dålig och att det är dags att göra något åt det.

De fortsätter tills vidare att komplettera lunchservering och hämtmat med leverans av färdigrätter till SJ, bagerier, butiker och andra restauranger, något de hoppas kunna utöka.
Cecilia Lenbäck, KRAVs affärsområdeschef för livsmedel, säger så här om vinnarna:

– Kalf&Hansen arbetar ständigt med utveckling, de månar om och lyfter sina leverantörer, samarbeten är en viktig del i deras verksamhet och de är goda föredömen på många vis. Trots rådande pandemi så ger de inte upp, de vågar satsa, de hittar nya sätt att servera sin mat och framför allt så står de för sin filosofi och tror på den väg de gör till 100 procent. Branschen skulle behöva fler som Rune och Fabian.  



Av: Annika Rådlund Källa: Krav
Foto: Charlotte Gawell