Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turister
25 Jul 2024
I den riksrepresentativa undersökningen som reseaktören Tui beställt har svenska resenärer fått uppge vilka påståenden som stämmer bäst in på dem när de planerat sin kommande resa. En av fem uppger att de letar efter hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet.
– Det är i linje med en trend vi sett hos våra svenska resenärer sedan en tid tillbaka. De vill ha hög kvalitet på maten på hotellen och åker gärna på utflykter som innefattar mat- och dryckesupplevelser. Det hänger ihop med att resenärerna vill uppleva den lokala kulturen och få känslan av autenticitet på resmålet. Trenden med kulinariska upplevelser antas fortsätta växa, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på Tui.
Nästan lika många, 17 procent, av de tillfrågade i undersökningen säger att de letar efter nya spännande resmål som de flesta inte besöker.
Nästan lika många, 17 procent, av de tillfrågade i undersökningen säger att de letar efter nya spännande resmål som de flesta inte besöker.
– När man pratar om nya och oupptäckta resmål så kanske det för tankarna till exotiska och fjärran resmål. Men det finns mycket nytt att utforska även i Europa. Ett exempel är Halkidiki på det grekiska fastlandet som är mindre välbesökt av skandinaver jämfört med många andra grekiska resmål. Vi lanserade resmålet förra sommaren och märker nu att allt fler börjar få upp ögonen för denna del av Grekland, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på Tui.
Topp 3 – Detta är viktigt när svenskarna bokar en resa
Topp 3 – Detta är viktigt när svenskarna bokar en resa
1. Hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet (19 procent)
2. Nya spännande resmål som de flesta inte besöker (17 procent)
3. Unna sig kvalitet och lyxiga upplevelser på resmålet även om de inte har råd med en fullskalig lyxresa (15 procent)
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts i Kantar Medias Sifopanel via en onlineenkät och med ett representativt urval. Totalt har 1 055 personer i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen. Undersökningen genomfördes den 6-15 maj 2024.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Tui
25 Jul 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Mässan FFCR hyllar innovativa produkter i tävlingen Innovation Awards
”Vi är oerhört stolta över att lansera Innovation Awards – en tävling som sätter fokus på framtidens produkter och tjänster"
-
Nordic Seafood Summit arrangeras
Här möts hela sjömatsbranschen för framtidens möjligheter
-
Fem i topp - Mest lästa artiklarna 2024
Detta är de mest klickade artiklarna under året:
-
Max lanserar en hyllad Brooklyn- burgare
"Det här måste vi ta hem till Sverige”
-
Regeringen går vidare med förslaget om gårdsförsäljning av alkohol
Regeringens förslag innebär att:
-
Byggstart för Hotell Polishuset
"Det är en mycket vacker byggnad med stora egenvärden, inte minst dess historia som polishus"
-
Fastfood & Café & Restaurant Expo arrangeras i Stockholm
Nytt för i år är "Flavour Journeys"