Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

O´Learys ska höja matupplevelsen på restaurangerna

 
  • Tofu med blomkål är en av de nya rätterna på den nya menyn, berättar Henrik Severin, Food & Beverage Director på O’Learys.

    Tofu med blomkål är en av de nya rätterna på den nya menyn, berättar Henrik Severin, Food & Beverage Director på O’Learys.

  • Tender and hot ribs och Hot buffalo chicken wings. O-Learys minskar mängden halvfabrikat  och lägger till mer grönskaker till rätterna.

    Tender and hot ribs och Hot buffalo chicken wings. O-Learys minskar mängden halvfabrikat och lägger till mer grönskaker till rätterna.

Föregående
Nästa
 
 Restaurang- och sportbarkedjan O’Learys har under det senaste året arbetat med en övergripande förändring av sitt matkoncept. Målet med arbetet är att de ska uppfattas som en casual dining-restaurang med känslan av amerikansk sportbar bevarat. 

Omtaget involverar flera delar, där en förhöjd matupplevelse står i fokus. Gästerna kommer hädanefter få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och större variation av proteinkällor. För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har man också startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal. Även helhetsupplevelsen i restaurangen har fått sig ett lyft med en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning.

När arbetet med det nya matkonceptet drog igång anställdes Henrik Severin med uppgift att driva projektet. Henrik har innan O’Learys en lång och gedigen bakgrund inom matbranchen. Han har bland annat jobbat som chef de partie på Michel Braas i Frankrike och på Gordon Ramsays i London. Henrik har också jobbat som souschef på Operakällaren i Stockholm och som executive chef på hotellkedjan Scandic.

Som nyanställd på O’Learys började Henrik analysera det dåvarande materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar för att se vad som behövde uppdateras. Efter analys av detta har man nu lanserat ett nytt koncept. De första indikationerna på det nya konceptet visar att kundnöjdheten ökat kraftigt och O’Learys ligger idag på plus 46 på kundnöjdhetsskalan NPS.

Det nya konceptet är ett helhetsgrepp där man sett över många olika delar i restaurangupplevelsen med huvudfokus på att hålla hög matkvalitet.. Det har funnits en tydlig tanke om att jobba mer säsongsbetonat och att tillföra mer fräschör till maten med mer variation i proteinkällorna och mer färska grönsaker. Rätterna på menyn har också uppdaterats och man hittar nu fler vegetariska och veganska rätter. O’Learys-klassikerna ribs, burgare och wings, som är en viktig del i det amerikanska sportbarsarvet, finns kvar men håller nu högre kvalitet.

–       Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin, Food & Beverage Director på O’Learys.

För att säkerställa att maten håller en genomgående jämn och hög nivå har man också satsat stort på att skapa ett utbildningsprogram för både servis- och kökspersonal. På nyöppnade O’Learys Training Center i Upplands Väsby har man utbildat personal från så gott som samtliga restauranger, en process som ska vara helt klar i januari 2020. Kockarna har gått programmet Culinary School, en fyradagars utbildning ledd av Magnus Albrechtsson från Restaurangakademin. Man har även startat programmet Service Excellence School där man under två dagar, utbildar alla restaurangchefer i service, vin-, öl- och drinkkunskap.

–       Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill istället ses som en restaurang där man kan se sport. En superviktig del i detta är personalen som lagar maten. Vi har, efter att vi drog igång Culinary School, märkt en helt annan energi på både medarbetare och kunder. Våra kök och restauranger är stolta över sina produkter igen, fortsätter Henrik.

Det nya matkonceptet kommer vara implementerat på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.

 

Av: Annika Rådlund Källa och foto: O´Learys
 


O’Learys Trademark är franchisegivare till restaurangkedjan som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Idag finns 130 restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Belgien, Spanien, Ungern, Förenade Arabemiraten, Ryssland, Singapore, Kina och Vietnam. 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer