McDonald’s lanserar vegetariska Crispy Cheese
26 Nov 2019

Den nya osten kommer att serveras som ett vegetariskt alternativ på McDonald’s alla restauranger i Sverige. . Den har fått sitt namn efter den krispigt friterade ytan, som tillsammans med ett mjukt tuggmotstånd, med ett karaktäristiskt gnissel. Den har fått sin sälta genom att den saltsprayats istället för att ha legat i saltlake som halloumi gör. Osten är också lagrad så den har lite mer sting i smaken.
- Äntligen kan vi lägga till Crispy Cheese i vår burgarfamilj! Det är viktigt för oss att alla ska kunna njuta av goda burgare tillsammans och därför känns det roligt att vi genom vårt samarbete med Arla kan bredda vårt vegetariska sortiment ytterligare med en nordisk ost som är helt unik för oss. Vi tror att det kommer bli en riktig succé bland våra gäster, säger Nina Remöy, ansvarig för Food Team på McDonald’s Sverige.
McDonald’s och Arla har länge arbetat för att ta fram en ost som håller hög kvalitet och faller gästerna i smaken. Den nya produkten går i linje med svenska McDonald’s ambition att 50 procent av proteinet som serveras ska vara kyckling, fisk eller vegetariskt år 2020. Nu är man uppe i 42 procent. I denna resa är introduktionen av det nya ostalternativet ett viktigt steg. Mjölken som osten är tillverkad av kommer från Arlagårdar. Det var också viktigt att den nya produkten skulle fungera väl i de befintliga McDonalds köken, och inte innebära några nya apparater eller högre arbetsbörda.
Crispy Cheese är ett nytt protein som kommer att finnas som val i Donken Deals och i kampanjburgare. Först ut är den populära burgaren McSelection Tasty som kommer ha osten som alternativ. Självklart har Tasty också de klassiska tillbehören av mjukt bröd, krispig sallad, tomat, rödlök och Tasty-sås.
Om McDonald’s i Sverige
Har över 200 restauranger i landet. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare.
www.mcdonalds.se
Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonalds
Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonalds
26 Nov 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Alkoholserveringsförbudet förlängs ytterligare
"Vi är fortfarande i ett allvarligt läge"
-
Hotellen har tappat 12 miljarder på logiintäkter
Ny rapport från Stockholms Handelskammare
-
Trendspaning: Vintrenderna under 2021
"Bland dessa ser vi allt ifrån olika typer av druvor och tillverkningsprocesser till skildrande konsumentbeteenden"
-
Lanserar Spritz Mixer för alkoholfria drinkar
Låg sockerhalt och ett lågt kaloriinnehåll
-
Hotellen satsar på hybridmöten
"Vi ser en ökad efterfrågan av flexibilitet när man bokar möten och konferenser"
-
Mer svenskt vildsvinskött ska nå restaurangerna
"Våra ledord är att det ska vara så enkelt som möjligt – både för företag och jägare"
-
Tung start på året för restauranger
”Illa att omställningsstödet inte går att söka längre än till sista juli 2020”