Ny tävling ska premiera hållbarhet i restaurangbranschen
11 Feb 2020

- Det finns många kreativa och inspirerande förebilder runt om i landet som genom sitt hållbarhetsarbete kan inspirera fler. Vi vill synliggöra allt det arbete, stort och smått, som görs i matsalar, kök, diskrum och barer för att göra branschen mer hållbar, säger Christina Gezelius, informationschef på Martin & Servera.
Hållbarhetstävlingen, som tidigare gått under namnet Utmaningen, och då arrangerats enbart av Martin & Servera Restauranghandel, har under åren haft olika teman som till exempel matsvinn, mångfald och vegetariskt. Det nya namnet blir Utmanarna.
Nu breddas tävlingen att omfatta hela restaurangens verksamhet – från matsal till diskrum. Vem som helst kan skicka in en nominering, och det är naturligtvis ok att nominera sin egen verksamhet. Det krävs ingen extra insats av de som nomineras. Det handlar i stället om att juryn bedömer det hållbarhetsarbete som görs varje dag.
- Vi hoppas få se exempel som handlar om att arbeta smart och hållbart. Sådant som vi kan använda i vårt arbete för att inspirera andra kunder, säger Christina Gezelius.
Vinnarna får ett stipendium på 10 000 kr vardera att nyttja för vidareutbildning hos Martin & Servera-gruppens utbildningsföretag Gastro Merit. De får också varsitt inspirerande studiebesök/utbildning i samarbete med Martin & Servera-gruppens bolag – Martin & Servera Restauranghandel (kategorin Matsal), Sorundahallarna (kategorin Kök), Diskteknik (kategorin Disk) och Galatea (kategorin Bar).
Nominering görs via formulär på Martin & Serveras hemsida. Sista nomineringsdatum är den 15 mars 2020.
Martin & Servera består av Martin & Servera Restauranghandel, Martin & Servera Logistik, Martin & Servera Restaurangbutiker, Chipsters, Diskteknik, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Fiskhallen Sorunda och Fällmans Kött.
11 Feb 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Utsedd till Bästa Affärshotell och Bästa Revenue Managment
"Vi kommer ha fortsatt stort fokus på att bibehålla platsen som marknadsledare inom möten och event"
-
Undersöker möjligheter att lösa råvarubristen för surströmming
"Livsmedelsstrategin är en långsiktig tillväxtstrategi som inkluderar hela livsmedelskedjan, det vill säga primärproduktion, livsmedelsindustri, livsmedelshandel samt restauranger och storkök".
-
Veganskt mackrecept framtaget av A La Lo
Recept: Stockeld x A La Lo x bagel
-
"Mycket handlar om logistik och att bygga smarta flöden"
Intervju med Martin Montelin, ansvarig för kompetensområde Hotell & Konferens på Fojab
-
Hon är Grand Hôtels nya hotellchef
"Jag är så stolt över att vara tillbaka på Sveriges främsta lyxdestination"
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"