Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

McDonald’s slutar med ballonger

 
McDonald’s slutar med ballongerMcDonald’s ballonger ersätts av spel. Från och med idag slutar McDonald’s i Sverige med ballonger och ballongpinnar på alla restauranger. I och med initiativet kommer McDonald’s i Sverige att minska både antalet engångsartiklar och plastanvändningen. Enbart borttagandet av ballongpinnarna minskar plastanvändningen med 9 ton.

McDonald’s slutar med klassiska ballonger – minskar engångsartiklar och plastanvändning McDonald's i Sverige tar ytterligare ett viktigt steg mot att eliminera plast och engångsartiklar på de drygt 200 restaurangerna runt om i landet, när restaurangkedjan idag tillkännager att den ikoniska McDonald’s-ballongen med tillhörande ballongpinne försvinner från restaurangerna.

Ballongerna som har funnits på restaurangerna i Sverige sedan starten 1973, har blivit ett klassiskt inslag i restaurangbesök och på barnkalas. Ballongerna ersätts nu istället med digitala ballonger i form av ett roligt spel, som finns att ladda ner på McDonald’s app.

- Ballongerna har länge varit uppskattade av våra gäster, stora som små. För att fortsätta ge våra minsta gäster en rolig McDonald’s-upplevelse ersätter vi nu ballongerna med digitala ballonger, säger Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald's i Sverige.

McDonald’s i Sverige arbetar kontinuerligt för att minska den egna påverkan på miljön och ambitionen är att helt eliminera gästförpackningar av plast till 2022.

- Hos oss gör allt miljöarbete, stort som smått, skillnad, tack vare vår storlek. Och vi är övertygade om att våra digitala ballonger kommer att bli minst lika uppskattade som de fysiska ballongerna som vi haft tidigare. Gästernas positiva respons och feedback på vårt hållbarhetsarbete sporrar oss att dag för dag, restaurang för restaurang, att fortsätta utvecklas och utmana oss själva, säger Joachim Knudsen vd på McDonald's i Sverige. 




Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonald's