Köper hela lagret av torrvaror från varumärket Paolos
3 Jun 2020
![Köper hela lagret av torrvaror från varumärket Paolos](/koper-hela-lagret-av-torrvaror-fraan-varumarket-paolos-171797/nyhet-files/matsmart%20paolos%20paolo%20roberto%20pasta%20torrvaror%20koper%20lagret%20nw.jpg)
- För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra, säger Sofia Syrén, Marknadschef på Matsmart.
De första varorna från det räddade partiet mat kommer att publiceras på sajten idag, under rubriken “Bra pasta - och därmed basta!”. Varje produkt förses med information om samarbetet med Child10 och Matsmart har också skapat en sida som beskriver Matsmarts agerande och Child10s viktiga arbete. Det kommande året fokuserar organisationen särskilt på flickors rättigheter, under parollen “Girls’ Rights Have No Price”. Stödet som Child10 får av Matsmart ger organisationen ytterligare muskler att driva utvecklingen framåt.
Totalt består inköpet från varumärket Paolos av ett 80-tal olika produkter med italienskt tema från företaget People’s Kitchen Concept AB. Matsmart har köpt in alla torr- och skafferivaror, som krossade tomater, pasta, tomatpuré och olivolja.
- Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt, säger Sofia Syrén.
Om Matsmart
På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som riskerats att bli svinn på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startade med en insikt om hur mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. År 2018 omsatte Matsmart 277 miljoner kronor.
Om Child10
Child10 grundades 2014 av Sophie Stenbeck Family Foundation och Sara Damber. Child10 samlar och ger stöd till gräsrotsorganisationer som arbetar med att skydda barn från människohandel och exploatering. För att skapa förändring fokuserar Child10 på en holistisk strategi för barns rättigheter som inkluderar förebyggande arbete, stöd till offer, rättsliga åtgärder mot förövarna, minimering av efterfrågan samt nationell och internationell samordning och samarbete.
www.matsmart.se
www.child10.org
www.child10.org
Av: Annika Rådlund Källa: Matsmart
3 Jun 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
![](https://boa.docu.info/dyn/eip/edit/staticpage/00/14/73/hr.jpg)
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
O’Learys öppnar restaurang i nybyggda Racehall Stockholm
Gokartbana, restaurang och möjligheter för konferens och event
-
Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turister
"Det är i linje med en trend vi sett"
-
Bicky Chakraborty väljs in i Swedish Tennis Hall of Fame
"Det är en stor ära för vår familj"
-
Liseberg bygger upp Oceana igen
Så ser planerna ut för återuppbyggnaden av Oceana:
-
Astrid Lindgrens Vimmerby köper Oxgården
"Nu är det dags för någon annan att ta över"
-
Idag byter arenan namn till Strawberry Arena
"Det är just därför vi ser vårt samarbete med arenan som en perfekt match"
-
Starkt bokningsläge på Sveriges campingplatser
"I början av säsongen var jag lite orolig men nu har det vänt"