Kända branschprofiler kavlar upp
20 Maj 2021
Kampanjen ”Kavla upp” är ett
sätt att hjälpa till att övertyga befolkningen att vaccinering är det enda
effektiva sättet för att stoppa smittspridningen. Målet är att hindra
virusets framfart och stoppa fler mutationer, därmed behöver minst 80 % av den vuxna befolkningen
vara immun, helst fler, är en information som kampanjen vill förmedla.
- Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer.
I den unika kampanjen ”Kavla upp” har allt från artister och skådespelare som Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre, Jason Diakté, Eva Röse, Martin Stenmarck, Izabella Scorupco, Tomas Ledin, Bahar Pars och Jonas Gardell ställt sig framför kameran med en uppkavlad ärm. Även sportprofiler så som Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockar så som Tareq Taylor och Khadija Mahamud, näringslivsprofiler som Börje Ekholm, Harlad Mix och Daniel Ek till några av Sveriges mest kända författare så som Jens Lapidus, Camilla Läckberg och Alexander Schulman samt många fler inflytelserika svenskar har anslutit sig till kampanjen med budskapet att vaccinera sig.
Kampanjen är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från några av Sveriges mest namnkunniga näringslivsprofiler så som Cristina Stenbeck, Kinnevik, Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Märta Schörling Andreen, Daniel Ek, grundare och vd Spotify, Robert Andreen, Per Josefsson, Brummer & Partners, Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, Louise Lindh och Katarina Martinsson, Lundbergs, Mats Qviberg, Jeanette och Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Torsten Jansson, New Wave Group, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity, Marina Szugalski Klagsbrun och Harry Klagsbrun samt Nordic Capital.
Folkhälsomyndigheten och MSB är informerade och har givit positiv återkoppling på initiativet och kampanjen.
- Vi har tagit detta initiativ då alla nu måste bidra med sitt respektive kunnande och kraft. Vården bidrar på ett exceptionellt sätt. Folkhälsomyndigheten driver sitt uppdrag, läkemedelsindustrin producerar vaccin, riksdag och regering fattar beslut kring kompensation och ersättningar. Men vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt, fortsätter Helena Westin.
- Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer.
I den unika kampanjen ”Kavla upp” har allt från artister och skådespelare som Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre, Jason Diakté, Eva Röse, Martin Stenmarck, Izabella Scorupco, Tomas Ledin, Bahar Pars och Jonas Gardell ställt sig framför kameran med en uppkavlad ärm. Även sportprofiler så som Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockar så som Tareq Taylor och Khadija Mahamud, näringslivsprofiler som Börje Ekholm, Harlad Mix och Daniel Ek till några av Sveriges mest kända författare så som Jens Lapidus, Camilla Läckberg och Alexander Schulman samt många fler inflytelserika svenskar har anslutit sig till kampanjen med budskapet att vaccinera sig.
Kampanjen är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från några av Sveriges mest namnkunniga näringslivsprofiler så som Cristina Stenbeck, Kinnevik, Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Märta Schörling Andreen, Daniel Ek, grundare och vd Spotify, Robert Andreen, Per Josefsson, Brummer & Partners, Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, Louise Lindh och Katarina Martinsson, Lundbergs, Mats Qviberg, Jeanette och Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Torsten Jansson, New Wave Group, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity, Marina Szugalski Klagsbrun och Harry Klagsbrun samt Nordic Capital.
Folkhälsomyndigheten och MSB är informerade och har givit positiv återkoppling på initiativet och kampanjen.
- Vi har tagit detta initiativ då alla nu måste bidra med sitt respektive kunnande och kraft. Vården bidrar på ett exceptionellt sätt. Folkhälsomyndigheten driver sitt uppdrag, läkemedelsindustrin producerar vaccin, riksdag och regering fattar beslut kring kompensation och ersättningar. Men vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt, fortsätter Helena Westin.
Av: Annika Rådlund Källa: Kom - Sveriges kommunikationsbyråer
Foto: Mattias Edwall
20 Maj 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
O’Learys öppnar restaurang i nybyggda Racehall Stockholm
Gokartbana, restaurang och möjligheter för konferens och event
-
Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turister
"Det är i linje med en trend vi sett"
-
Bicky Chakraborty väljs in i Swedish Tennis Hall of Fame
"Det är en stor ära för vår familj"
-
Liseberg bygger upp Oceana igen
Så ser planerna ut för återuppbyggnaden av Oceana:
-
Astrid Lindgrens Vimmerby köper Oxgården
"Nu är det dags för någon annan att ta över"
-
Idag byter arenan namn till Strawberry Arena
"Det är just därför vi ser vårt samarbete med arenan som en perfekt match"
-
Starkt bokningsläge på Sveriges campingplatser
"I början av säsongen var jag lite orolig men nu har det vänt"