Kända branschprofiler kavlar upp
20 Maj 2021
- Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer.
I den unika kampanjen ”Kavla upp” har allt från artister och skådespelare som Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre, Jason Diakté, Eva Röse, Martin Stenmarck, Izabella Scorupco, Tomas Ledin, Bahar Pars och Jonas Gardell ställt sig framför kameran med en uppkavlad ärm. Även sportprofiler så som Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockar så som Tareq Taylor och Khadija Mahamud, näringslivsprofiler som Börje Ekholm, Harlad Mix och Daniel Ek till några av Sveriges mest kända författare så som Jens Lapidus, Camilla Läckberg och Alexander Schulman samt många fler inflytelserika svenskar har anslutit sig till kampanjen med budskapet att vaccinera sig.
Kampanjen är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från några av Sveriges mest namnkunniga näringslivsprofiler så som Cristina Stenbeck, Kinnevik, Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Märta Schörling Andreen, Daniel Ek, grundare och vd Spotify, Robert Andreen, Per Josefsson, Brummer & Partners, Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, Louise Lindh och Katarina Martinsson, Lundbergs, Mats Qviberg, Jeanette och Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Torsten Jansson, New Wave Group, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity, Marina Szugalski Klagsbrun och Harry Klagsbrun samt Nordic Capital.
Folkhälsomyndigheten och MSB är informerade och har givit positiv återkoppling på initiativet och kampanjen.
- Vi har tagit detta initiativ då alla nu måste bidra med sitt respektive kunnande och kraft. Vården bidrar på ett exceptionellt sätt. Folkhälsomyndigheten driver sitt uppdrag, läkemedelsindustrin producerar vaccin, riksdag och regering fattar beslut kring kompensation och ersättningar. Men vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt, fortsätter Helena Westin.
Av: Annika Rådlund Källa: Kom - Sveriges kommunikationsbyråer
Foto: Mattias Edwall
20 Maj 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kanelbullens historia
...och tips på hur man kan använda överblivna kanelbullar.
-
Nytt servicekoncept till Kista Science Tower
Nya restaurangen och konferensanläggningen beräknas öppna i maj 2025.
-
Lagerhaus lanserar ny satsning för företagskunder
Lagerhaus kommer att kunna erbjuda faktura direkt i butik samt beställningar online genom en ny e-handel för företag.
-
Ny guide för kaffe med mjölk
"Det finns regionala skillnader i hur vi svenskar dricker vårt kaffe med mjölk"
-
Ny miljömärkning Hållbar interiör
Hållbar interiör bygger på ett antal kriterier som rör allt från organisatoriska policyfrågor till inventarier.
-
Topplista: 20 största framtidsprojekten i Göteborg
Planerade byggprojekt för mångmiljardbelopp.
-
Ellen Lindegren vann sommeliertävlingen Lily Bollinger Award
"Det känns helt fantastiskt att nu få ett kvitto på att det jobb jag lagt ned lönat sig"