Vinnare i kategorin ”Healthy food”
22 Maj 2022
Genom avancerad teknik har Picadeli skapat ett hälsosamt snabbmatskoncept som är både hållbart och prisvärt. Idag finns Picadelis digitaliserade salladsbarer på cirka 2000 platser runt om i Europa och USA.
Växtbaserad mat i kombination med en avancerad högteknologisk salladsbar var något som gick hem hos juryn.
Greenfoods foodtechbolag Picadeli har utvecklat ett snabbmatskoncept riktat mot dagligvaruhandeln och conveniencebutiker. 70 procent av maten utgörs av veganska alternativ.
– Vi har vunnit konsumenternas förtroende i varje land vi exporterat konceptet till. Idag finns våra digitaliserade salladsbarer på cirka 2000 platser och vi säljer i snitt en sallad varje sekund, säger David von Laskowski, vd och koncernchef på Greenfood samt vd för Picadeli.
Food4Future’s Foodtech world summit är Europas största branschevenemang med fokus på innovation och teknik inom mat- och dryckesindustrin. Varje år utses de mest innovativa företagen som på ett eller annat sätt nyttjat teknik för att skapa förändring inom livsmedelssektorn. Över 250 utställande företag deltar i evenemanget som syftar till att påskynda omvandlingen av livsmedelsindustrin och göra den hälsosammare, smartare och mer hållbar.
Picadeli vann i kategorin Healthy food för hur företaget nyttjat avancerad teknik, som datainsamling och AI, för att skapa en salladsbar som minimerar arbetsinsatsen samtidigt sin det gör det enklare för konsumenten att välja en hälsosam måltid.
– Den här vinsten gör oss riktigt stolta. Förbättrade matvanor kan få stor effekt både för individen och för folkhälsan. Vinsten bevisar att livsmedelsbranschen uppskattar vårt arbete med att demokratisera hälsosam mat, på samma sätt bevisar Picadelis internationella framgång att konsumenter världen över älskar vårt erbjudande, säger David von Laskowski, vd och koncernchef på Greenfood samt vd för Picadeli.
Det är inte första gången Picadeli prisas för snabba expansion av hälsosam snabbmat. Företaget har tilldelats Svenska Handelskammaren i Frankrikes årliga företagspris Prix d’Excellence, vunnit ”Årets produkt” i Frankrike två gånger, samt blivit utsedd till ”Årets Leverantör” på Svenska Dagligvarugalan.
Av: Annika Rådlund Kölla och foto: Greenfood
22 Maj 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"