Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
25 Apr 2024
Martin & Servera vill göra en miljöinsats genom att skapa miljövänliga rätter som kan bli nya klassiker på menyerna runtom i landet. Man menar att andelen grönsaker och baljväxter på menyn måste öka och då behöver alla led – från producenter till restauranggäster – vara med.
Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.
–De livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja, så för att nå maximal effekt av vårt klimatarbete behöver vi jobba tillsammans med våra kunder, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera-gruppen.
En älskad klassiker, isterbandet, har fått inspirera arbetet. För isterbandet är värd att lyfta – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Den består av både köttråvara och växtbaserad råvara och måste betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu lanseras.
–Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder, säger Kristina Ossmark.
–Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen. Restaurangernas menyer påverkar dagligen många gästers val, så framtiden är god, både för planeten och för alla som älskar mat och dryck, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Martin & Servera
25 Apr 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"