Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
25 Apr 2024
Martin & Servera vill göra en miljöinsats genom att skapa miljövänliga rätter som kan bli nya klassiker på menyerna runtom i landet. Man menar att andelen grönsaker och baljväxter på menyn måste öka och då behöver alla led – från producenter till restauranggäster – vara med.
Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.
–De livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja, så för att nå maximal effekt av vårt klimatarbete behöver vi jobba tillsammans med våra kunder, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera-gruppen.
En älskad klassiker, isterbandet, har fått inspirera arbetet. För isterbandet är värd att lyfta – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Den består av både köttråvara och växtbaserad råvara och måste betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu lanseras.
–Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder, säger Kristina Ossmark.
–Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen. Restaurangernas menyer påverkar dagligen många gästers val, så framtiden är god, både för planeten och för alla som älskar mat och dryck, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Martin & Servera
25 Apr 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Mässan FFCR hyllar innovativa produkter i tävlingen Innovation Awards
”Vi är oerhört stolta över att lansera Innovation Awards – en tävling som sätter fokus på framtidens produkter och tjänster"
-
Nordic Seafood Summit arrangeras
Här möts hela sjömatsbranschen för framtidens möjligheter
-
Fem i topp - Mest lästa artiklarna 2024
Detta är de mest klickade artiklarna under året:
-
Max lanserar en hyllad Brooklyn- burgare
"Det här måste vi ta hem till Sverige”
-
Regeringen går vidare med förslaget om gårdsförsäljning av alkohol
Regeringens förslag innebär att:
-
Byggstart för Hotell Polishuset
"Det är en mycket vacker byggnad med stora egenvärden, inte minst dess historia som polishus"
-
Fastfood & Café & Restaurant Expo arrangeras i Stockholm
Nytt för i år är "Flavour Journeys"