Take- away behöver få ett uppsving
17 Dec 2020
Fler än 7 av 10 har undvikit att äta ute eller besöka ett kafé eller en bar till följd av pandemin. 41 procent av dessa säger att anledningen är att de oroar sig för hygiennivån i köket på restauranger, kaféer och liknande, och 58 procent upplever att dom inte känner sig trygga med att vara i närheten av människor man inte känner.
– Svenskarna ligger i toppen i norden om vi jämför med våra grannländer Norge och Danmark om man tittar på hur många som uppger att de har undvikit att gå på restaurang. Det har såklart fått betydande konsekvenser för landets restauranger som nu har det väldigt tufft, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen.
Samtidigt visar det sig att endast 9 procent uppger att de stöttar restauranger genom att köpa take away till följd av att de inte går ut och äter. Motsvarande siffra i Norge och Danmark är 11 respektive 10 procent.
– Effekten av att väldigt många människor är rädda för att bli smittade i restaurangmiljöer samtidigt som väldigt få människor köper take away i någon större utsträckning visar att det är svårt för svenskarna att bryta mönster, vi är inte vana att köpa take away från det som vi ser som traditionella restauranger trots att många restauranger börjat erbjuda det alternativet fortsätter Tobias.
Det är framförallt det fysiska mötet med människor som skrämmer svenskarna, det gäller inte bara restauranger, 63 procent uppger att de är oroliga för att handla i en fysisk butik av rädsla för att bli smittade, trots det uppger 55 procent att de föredrar att handla i en fysisk butik och knappt var tredje person säger att de kommer handla mer online efter pandemin än före.
Det har skett stora förändringar för både restauranger och butiker till följd av coronapandemin och med nya restriktioner och kortare öppettider blir det knappast lättare. Tryggheten för gäster och kunder blir därför en av de viktigaste prioriteringarna. En väg till detta är exempelvis att införa kontaktlösa betalningar men också att erbjuda hemleverans. Den som lyckas hantera kundernas oro och skapa trygga sätt att konsumera är de som kommer gå segrande både under och efter pandemin.
Källa och foto: Adyen
17 Dec 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
O’Learys öppnar restaurang i nybyggda Racehall Stockholm
Gokartbana, restaurang och möjligheter för konferens och event
-
Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turister
"Det är i linje med en trend vi sett"
-
Bicky Chakraborty väljs in i Swedish Tennis Hall of Fame
"Det är en stor ära för vår familj"
-
Liseberg bygger upp Oceana igen
Så ser planerna ut för återuppbyggnaden av Oceana:
-
Astrid Lindgrens Vimmerby köper Oxgården
"Nu är det dags för någon annan att ta över"
-
Idag byter arenan namn till Strawberry Arena
"Det är just därför vi ser vårt samarbete med arenan som en perfekt match"
-
Starkt bokningsläge på Sveriges campingplatser
"I början av säsongen var jag lite orolig men nu har det vänt"