Take- away behöver få ett uppsving
17 Dec 2020
Fler än 7 av 10 har undvikit att äta ute eller besöka ett kafé eller en bar till följd av pandemin. 41 procent av dessa säger att anledningen är att de oroar sig för hygiennivån i köket på restauranger, kaféer och liknande, och 58 procent upplever att dom inte känner sig trygga med att vara i närheten av människor man inte känner.
– Svenskarna ligger i toppen i norden om vi jämför med våra grannländer Norge och Danmark om man tittar på hur många som uppger att de har undvikit att gå på restaurang. Det har såklart fått betydande konsekvenser för landets restauranger som nu har det väldigt tufft, säger Tobias Lindh, Norden- och Baltikumchef på Adyen.
Samtidigt visar det sig att endast 9 procent uppger att de stöttar restauranger genom att köpa take away till följd av att de inte går ut och äter. Motsvarande siffra i Norge och Danmark är 11 respektive 10 procent.
– Effekten av att väldigt många människor är rädda för att bli smittade i restaurangmiljöer samtidigt som väldigt få människor köper take away i någon större utsträckning visar att det är svårt för svenskarna att bryta mönster, vi är inte vana att köpa take away från det som vi ser som traditionella restauranger trots att många restauranger börjat erbjuda det alternativet fortsätter Tobias.
Det är framförallt det fysiska mötet med människor som skrämmer svenskarna, det gäller inte bara restauranger, 63 procent uppger att de är oroliga för att handla i en fysisk butik av rädsla för att bli smittade, trots det uppger 55 procent att de föredrar att handla i en fysisk butik och knappt var tredje person säger att de kommer handla mer online efter pandemin än före.
Det har skett stora förändringar för både restauranger och butiker till följd av coronapandemin och med nya restriktioner och kortare öppettider blir det knappast lättare. Tryggheten för gäster och kunder blir därför en av de viktigaste prioriteringarna. En väg till detta är exempelvis att införa kontaktlösa betalningar men också att erbjuda hemleverans. Den som lyckas hantera kundernas oro och skapa trygga sätt att konsumera är de som kommer gå segrande både under och efter pandemin.
Källa och foto: Adyen
17 Dec 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"