Sverige hamnar i topp när det gäller ekologisk mat
22 Feb 2023

– Det är glädjande att Sverige tillhör toppskiktet av länder som har störst andel ekologisk jordbruksareal och högst konsumtion av ekologiska varor. Men vi kan inte luta oss tillbaka och vara nöjda, tvärtom - mycket hårt jobb krävs från oss alla, inte minst i dessa tuffa tider, säger Emma Rung, vd på KRAV.
Forskningsinstitutet FiBL har lanserat sin årliga rapport om ekologisk mat och ekologiskt jordbruk i världens länder. Rapporten baseras på siffror från 2021 och släpptes i samband med Biofach - världens största mässa för ekologisk mat och dryck. Rapporten ”The World of Organic Agriculture” visar att Sverige hamnar i topp när det gäller andel ekologiskt brukad jordbruksmark samt konsumtion av ekologisk mat.
Sverige bland topp fem
Sverige placerar sig på en femteplats när det gäller konsumtion av ekologisk mat i världen. Under 2021 köpte svensken ekomat för 266 Euro. I genomsnitt spenderade konsumenter i Europa 65,7 Euro på ekologisk mat under samma tidsperiod, och för EU låg samma siffra på 104,3 Euro. Sverige kniper också en sjätteplats i världen gällande ekologisk jordbruksareal, vilken 2021 uppgick till 20 procent av landets totala jordbruksareal. Det är dubbelt så högt som genomsnittet inom EU.
FiBL poängterar att utvecklingen på ekomarknaden och för ekologisk produktion påverkas av globala utmaningar så som energikrisen, inflationen samt effekterna av kriget i Ukraina. När data för 2022 blir tillgänglig kommer det bli tydligt hur mycket ekomarknaden påverkas av dessa faktorer.
– 50 procent av svenskarna uppger att de kommer handla mer ekologiskt i framtiden och jag möter så många lantbrukare som kämpar på trots tuffa ekonomiska tider. De står stolt och stabilt och tror på en ljus framtid, vilket vi på KRAV också gör, säger Emma Rung.
22 Feb 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Utsedd till Bästa Affärshotell och Bästa Revenue Managment
"Vi kommer ha fortsatt stort fokus på att bibehålla platsen som marknadsledare inom möten och event"
-
Undersöker möjligheter att lösa råvarubristen för surströmming
"Livsmedelsstrategin är en långsiktig tillväxtstrategi som inkluderar hela livsmedelskedjan, det vill säga primärproduktion, livsmedelsindustri, livsmedelshandel samt restauranger och storkök".
-
Veganskt mackrecept framtaget av A La Lo
Recept: Stockeld x A La Lo x bagel
-
"Mycket handlar om logistik och att bygga smarta flöden"
Intervju med Martin Montelin, ansvarig för kompetensområde Hotell & Konferens på Fojab
-
Hon är Grand Hôtels nya hotellchef
"Jag är så stolt över att vara tillbaka på Sveriges främsta lyxdestination"
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"