Maträddartjänsten Karma inleder samarbete med Scandic i kampen mot matsvinn
4 Apr 2017

Karma-appen ger konsumenter möjlighet att köpa överskottsmat direkt från restauranger, bagerier, caféer och butiker som färdig take-away till högst halva priset och finns idag i ett flertal städer runtom i Sverige. Sedan lanseringen har konsumenter räddat över två ton mat från att slängas och sedan en månad tillbaka har konsumenter även kunnat rädda mat från livsmedelsbutiker genom ett avtal med dagligvaruaktören ICA. Nu är Scandic nästa stora jätte att sluta avtal med tjänsten.
- Matsvinn innebär en enorm belastning på miljön och bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton* mat som fortfarande är fullt ätbar där hotell, restauranger, butiker och caféer står för så mycket som en tredjedel av detta. Att vi då kan ansluta en så stor hotellaktör som Scandic till vår tjänst är ett enormt framsteg i kampen mot matsvinn vilket vi är otroligt stolta över, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.
Samarbetet inleds i Stockholm där det under veckan kommer att vara möjligt att rädda mat från ett tiotal Scandichotell bland annat Scandic Grand Central, Continental och Anglais. Inom de närmaste dagarna aktiveras även hotell i Göteborg, Malmö, Umeå, Västerås och Norrköping. Scandic har ett åttiotal hotell i Sverige och är den ledande hotellaktören i Norden. De arbetar sedan många är tillbaka med hållbarhet som ett viktigt fokusområde för koncernen med ambitionen att vara en ledande aktör inom hållbarhet.
- Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.
Karma har redan över 40.000 aktiva användare och över 200 restauranger anslutna och beräknar att minst tiodubbla antalet användare under 2017, bara under februari månad växte Karma med 80%.
* Källa: Naturvårdsverket, beräkning 2014
Om Karma
Karma är en digital plattform som hjälper restauranger, bagerier och matbutiker att minska sitt matsvinn och skona miljön. I Karma kan de sälja ut mat som annars riskerar att slängas och konsumenter får möjlighet att köpa god take-away till ett billigare pris. Karmas plattform gör det enkelt, roligt och dessutom lönsamt att rädda mat och vår målsättning är att ha en betydande inverkan på vår globala avfallsminimering och resursoptimering genom att förändra vårt sätt att konsumera mat och hantera våra resurser.
Av: Annika Rådlund Källa: Karma
4 Apr 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
O'Learys köper restaurangkedjan Harrys
"Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden"
-
Stärk kroppen med träning
Vare sig du har ett stillasittande eller rörligt arbete är det viktigt att stärka kroppen för att förebygga belastningsskador som kan leda till värk i nacke och rygg.
-
Hotellkedjan lanserar nytt koncept för långtidsboende
"Vi har märkt av en ökad efterfrågan kring långtidsboende, både gällande affärs- och privatresenärer"
-
Detta är Årets smak 2021
" Vi gjorde även en enkätundersökning för att se vilka globala trender våra svenska kockar och konditorer tyckte var mest intressanta"
-
Recept inför Gin & Tonic-dagen 9 april
Ginpasta och Gin & Tonic med sotad citron och basilika
-
Snart invigs The Wood hotel - 20 våningar byggt i trä
Nytt hotell med spa, kongresslokal, konferensanläggning och tre restauranger
-
Restriktionerna för restauranger förlängs
" och håll kvastlängds avstånd"