Martin & Servera lanserar klimatpoäng
4 Jun 2023

-Jag är väldigt glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder möjligheten att göra ännu mer medvetna och hållbara val när de handlar hos oss. Det är ett stort och viktigt steg för att tillsammans med våra kunder minska matens klimatpåverkan, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef på Martin & Servera.
Klimatpoängen finns från och med idag tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder, direkt i produktkortet i e-handeln. Grunden för beräkningen av klimatpoängen hos Consupedia är RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Klimatpoängen baseras på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten.
I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna. Samarbetet med Consupedia öppnar också upp för att på sikt skapa ännu mer kundnytta och är ett första steg mot målet att minska restaurangbranschens klimatavtryck.
- Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck, CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef digitala kanaler och e-handel.
– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias vd och grundare om samarbetet.
4 Jun 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Grand Hôtel Stockholm framröstad som norra Europas bästa hotell
"Vår uttalade vision är just detta och därför blir utmärkelsen ett vackert kvitto på allt det detaljrika och femstjärniga arbetet som utförs dygnet runt här på hotellet"
-
Fyra av tio tycker att det är viktigt med en central arbetsplats
För en majoritet är det idag ganska oviktigt att arbeta mitt i stan, men fyra av tio föredrar fortfarande ett centralt läge. Främsta anledningen är att kunna uträtta ärenden i anslutning till jobbet.
-
Mer trä i city
"Vill man ha en personlig touch på lokalerna och det är extra viktigt att det stämmer överens med ens egna varumärke"
-
Snabblagad Chimichurrikyckling av fredagskocken Mattias Larsson
Kyckling med chimichurri och kryddiga rotsaker
-
STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem invigd
"Det känns som vi kompletterar utbudet i Järvsö och Hälsingland på ett fint sätt"
-
Unik rätt skapad av Jessica Frej hos IKEA
"Den är varm, mättande och samtidigt frisk och fräsch och en ganska ovanlig kombination"
-
Samsung lanserar en AI-driven mat- och recepttjänst
"Samsung Food använder avancerade AI-funktioner för att ge en skräddarsydd allt-i-ett-matupplevelse"