#helakoppen – ett nytt initiativ för att ta vara på kaffe
2 Jul 2020
Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga land, samtidigt slattar vi bort 300 miljoner liter kaffe varje år. Ett onödigt slöseri med jordens resurser.
- Vi vill öka värdet på kaffet. Genom att använda hela koppen får kunden och konsumenten mer för pengarna samtidigt som vi gör en gemensam insats för miljön, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.
Initiativet handlar om att få fler att ta hand om sumpen och det överblivna kaffet istället för att slänga en värdefull restprodukt i soporna. Det kan till exempel vara att använda kaffesumpen som kroppsskrubb eller färga tyg med, eller att baka eller göra svalkande kaffedrinkar med överblivet kaffe.
Återbruka och förädla kaffesumpenLöfbergs har utvecklat en rad olika lösningar och tips för att återbruka och förädla kaffet, både för restauranger och caféer, och för hemmabruk. Det handlar om att använda kaffesumpen och överblivet kaffe på ett smart sätt.
- Vi erbjuder en rad nya produkter på våra kaffebarer i Stockholm och Karlstads i syfte att ta tillvara på hela koppen, och hoppas såklart att fler restauranger och caféer ska följa efter. Vi satsar också stort på att inspirera till återbruk i hemmet under sommaren genom våra sociala kanaler, säger Anders Thorén.
Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo.
2 Jul 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre svenska bransch-kvinnor leder Champagne Bureau Nordics
"Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med de tallra senaste från regionen"
-
Jacy'z Hotel & Resort utsett till Sveriges bästa affärshotell
"Extra roligt är att det att vinna just detta pris eftersom vinnarna utses både av en jury och våra gäster som besökt vår destination"
-
Årets sju starkaste kontorstrender
Castellum presenterar Framtidens arbetsliv 2024 – en årlig rapport om kontorstrender.
-
Årets Rätt 2024 är framtagen av Desirée Jaks
"Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och smakar mer"
-
Ystad Saltsjöbad vald till Sveriges bästa Resort
"Vi väljer att se priset som ett kvitto på att vår verksamhet besitter högkvalitativ service, innovativa konferenstjänster, nya upplevelser och kreativa evenemangslösningar"
-
Lindos Blu Luxury Hotel & Suites är världens bästa TUI-hotell
"De hotell vi erbjuder spelar en avgörande roll i skapandet av minnesvärda semestrar för våra kunder"
-
Lanserar energibesparande induktionsapparater
"Ger möjlighet till en exakt temperatur ända ner till 1°C"