Foodora ökade sin omsättning med 460 procent
23 Sep 2022
Efterfrågan på snabba och smidiga leveranser ökade under året i skenet av Covid-pandemins restriktioner och ökade även markant genom utökat utbud på foodoras plattform. Den totala omsättningen ökade med 461%, från 710 miljoner till 3,98 miljarder kronor.
Den stora ökningen i omsättning meddelar de beror till viss del av övergången från förmedlings- till återförsäljarmodellen för restaurangsegmentet. foodora arbetar målmedvetet med att supportera partners och kunder men samtidigt också manövrera tillväxt och expansion.
- Vår väg är inte spikrak och det är vår förmåga att agera snabbt och flexibelt, att ändra kurs när det behövs, som medfört att vi är där vi är idag. Att behålla scale-upens snabbhet och prestigelöshet, i ett storbolags kropp, förblir min viktigaste uppgift framöver. Den snabba tillväxt som vi sett under året har möjliggjorts av just denna mentalitet, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora
De totala rörelsekostnaderna under 2021 slutade på 3,94 miljarder, en effekt av skiftet av försäljningsmodell men även drivet av omkostnader för personal för att hantera den stora tillväxten. Rörelseresultatet landade på 40,2 miljoner, en förbättring med drygt 39 miljoner jämfört med föregående år. Bolagets likvida medel uppgick vid årets slut till 285 miljoner och det operativa kassaflödet till 118 miljoner kronor. Vid utgången av 2021 uppvisade foodora AB ett positivt eget kapital på 370 miljoner kronor.
Källa: Foodora
23 Sep 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"