Umeå har fler hotellgäster nu än före pandemin
17 Nov 2021

För tredje månaden i rad ökar antalet gästnätter på Umeås hotell. Preliminära siffror från Tillväxtverket/SCB visar att det varit 52 686 gästnätter under september. Detta är en ökning med 35 procent jämfört med motsvarande period 2020, och överstiger även september 2019 med 11 procent.
– Besöksnäringen har varit skicklig på att ställa om efter att restriktionerna lättades, och framför allt svenska har hittat tillbaka till Umeå. Nu arbetar vi intensivt med att starta upp regionens konferens- och eventverksamhet också, säger Sara Gustavsson, vd på Visit Umeå.
Under hösten öppnar flera nya restauranger i Umeå, bland annat storsatsningen Facit Bar i Utopia som väntas bli ett dragplåster för gäster från hela Europa. Den stadiga ökningen av evenemang och tillresande gäster skapar angenäma problem för Umeås besöksnäring.
– Umeås hotell- och restaurangbransch står inför ett stort rekryteringsbehov. Det är helt andra utmaningar nu jämfört med för ett år sedan, säger Sara Gustavsson.
Även Vindeln och Robertsfors har sett en stor ökning av gästnätter på områdets hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser. I Vindeln är ökningen i september 2021 hela 36 procent, i Robertsfors 11 procent, jämfört med motsvarande period 2019.
– Det är inte minst utländska besökare som lyft siffrorna i Vindeln och Robertsfors. Nu tror och hoppas vi att den positiva utvecklingen fortsätter under 2022, säger Sara Gustavsson.
Gästnätter i siffror:
52 686 Antal gästnätter på Umeås hotell under september 2021
35% Så stor är ökningen för Umeås hotell jämfört med motsvarande period 2020
33% Så stor är ökning för Umeås kommersiella anläggningar jämfört med motsvarande period 2020
(Källa: Tillväxtverket/SCB. Siffrorna är preliminära och justeras över tid)
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Visit Umeå
17 Nov 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Utsedd till Bästa Affärshotell och Bästa Revenue Managment
"Vi kommer ha fortsatt stort fokus på att bibehålla platsen som marknadsledare inom möten och event"
-
Undersöker möjligheter att lösa råvarubristen för surströmming
"Livsmedelsstrategin är en långsiktig tillväxtstrategi som inkluderar hela livsmedelskedjan, det vill säga primärproduktion, livsmedelsindustri, livsmedelshandel samt restauranger och storkök".
-
Veganskt mackrecept framtaget av A La Lo
Recept: Stockeld x A La Lo x bagel
-
"Mycket handlar om logistik och att bygga smarta flöden"
Intervju med Martin Montelin, ansvarig för kompetensområde Hotell & Konferens på Fojab
-
Hon är Grand Hôtels nya hotellchef
"Jag är så stolt över att vara tillbaka på Sveriges främsta lyxdestination"
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"