The Fork lanserar initiativet "Back to the Restaurants"
19 Sep 2020

Från den 17 september
till den 17 november kommer kampanjen att erbjuda restauranggäster 50% rabatt
på matnotan på över 250 deltagande restauranger runt om i landet. Syftet
är att hjälpa restaurangerna att locka nya matgäster för att kunna
återhämta sig ekonomiskt från den kris som drabbat hela branschen på grund av Corona-virusets framfart.
Kampanjen kommer att äga rum i samtliga 22 länder där TheFork är verksamma, och de som har appen kan se vilka restauranger som är anslutna i det land de befinner sig i.
De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare.
De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare.
Under Covid 19-krisen har TheFork
genomfört en undersökning som visade att 68% av TheForks restaurangpartners har en beläggning på mindre
än 40% jämfört med innan krisen. Samma undersökning visar också
att restaurangägarna anser att de åtgärder som skulle vara mest verksamma för
att återigen fylla deras lediga bord är: (1) marknadsföring online, (2)
TV-kampanjer, och (3) specialerbjudanden, och att tomma bord är det tveklöst mest kostsamma
scenariot för en restaurang.
Att restaurangen får in bara hälften av det ordinarie priset menar man från The Forks sida att det är ändå bättre än att ha tomma bord. Dessutom får restaurangerna in fullt pris på dryck och förhoppningsvis beställer gästerna mer än de skulle ha gjort vid ordinarie pris.
Under “Back to the Restaurants” kommer TheFork att göra en omfattande marknadsföringsinsats för att ge deltagande restauranger ökad synlighet, locka fler gäster och därmed generera fler bokningar.
Alla deltagande restauranger uppmanas av TheFork att se till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer. På TheForks hemsida kan restaurangerna dessutom lägga upp detaljerad information om vilka säkerhetsåtgärder restaurangen har på plats.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: The Fork
19 Sep 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt
"Vi driver förändring genom hur vi köper och lagar mat"
-
Boulebar expanderar utanför Norden
En inbjudan på LinkedIn ledde till den första Boulebaren utanför Norden
-
Renoverar 8 hotell för 180 miljoner
"I ett svep höjer vi nu åtta av hotellens standard genom renoveringar och investeringar i fastigheterna"
-
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt
Experternas bästa tips för att åstadkomma återhämtning.
-
Ritar hotell vid Liseberg
Semrén & Månsson har ritat det nya hotellet.
-
Hotel Tylösands nya framsida
Förutom nya hotellrum rymmer den nya hotellflygeln konferens och utställningsyta.
-
Svenska arkitekter har inrett nyöppnade Nobis Hotel Palma
Nytt hotell i en av Palmas äldsta byggnader - ett muslimskt palats från 1100-talet