The Fork lanserar initiativet "Back to the Restaurants"
19 Sep 2020
Från den 17 september
till den 17 november kommer kampanjen att erbjuda restauranggäster 50% rabatt
på matnotan på över 250 deltagande restauranger runt om i landet. Syftet
är att hjälpa restaurangerna att locka nya matgäster för att kunna
återhämta sig ekonomiskt från den kris som drabbat hela branschen på grund av Corona-virusets framfart.
Kampanjen kommer att äga rum i samtliga 22 länder där TheFork är verksamma, och de som har appen kan se vilka restauranger som är anslutna i det land de befinner sig i.
De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare.
De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare.
Under Covid 19-krisen har TheFork
genomfört en undersökning som visade att 68% av TheForks restaurangpartners har en beläggning på mindre
än 40% jämfört med innan krisen. Samma undersökning visar också
att restaurangägarna anser att de åtgärder som skulle vara mest verksamma för
att återigen fylla deras lediga bord är: (1) marknadsföring online, (2)
TV-kampanjer, och (3) specialerbjudanden, och att tomma bord är det tveklöst mest kostsamma
scenariot för en restaurang.
Att restaurangen får in bara hälften av det ordinarie priset menar man från The Forks sida att det är ändå bättre än att ha tomma bord. Dessutom får restaurangerna in fullt pris på dryck och förhoppningsvis beställer gästerna mer än de skulle ha gjort vid ordinarie pris.
Under “Back to the Restaurants” kommer TheFork att göra en omfattande marknadsföringsinsats för att ge deltagande restauranger ökad synlighet, locka fler gäster och därmed generera fler bokningar.
Alla deltagande restauranger uppmanas av TheFork att se till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer. På TheForks hemsida kan restaurangerna dessutom lägga upp detaljerad information om vilka säkerhetsåtgärder restaurangen har på plats.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: The Fork
19 Sep 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"