Sushi Yama inför pant på sina Take away-förpackningar
9 Okt 2022
I september anslöt sig Sushi Yama till &Repeats pantsystem. Detta betyder att över 70 restauranger säkerställer att kedjans sushi-förpackningar går att panta med &Repeat. Detta genom QR-koder på förpackningarna som gästen kan scanna för att panta och bli belönad.
Frågan om hur Sverige och Europa skall få upp återvinningen av engångsförpackningar, och hur vi skall ta itu med den stora nedskräpningen från branschen är högaktuell. Det pågår just nu flera initiativ, både på politisk nivå och av olika aktörer inom matvarubranschen själv.
För Sushi Yama som är en ledande aktör inom restaurangbranschen i Sverige är hållbarhet en självklarhet:
–Att våra gäster efter ett besök hos oss på Sushi Yama är nöjda med sin upplevelse är det allra viktigaste för oss - här ingår såklart också hur du som gäst blir av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden, säger Johannes Örnemark som är kommersiell direktör på Sushi Yama.
Från och med nu kommer gästerna hitta &Repeats QR-kod på den redan återvinningsbara förpackningen. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen.
Betalningen kommer i form av credits i
&Repeats digitala plånbok och kan användas för att köpa en ny sushi-måltid,
eller som betalmedel i någon av de ca 700 restauranger som idag är anslutna
till &Repeat.
–Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka–med många tiotusentals förpackningar över hela Sverige - varje månad, säger Mikael Berglin, co-founder och Head of Sales på &Repeat.
9 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"