Succé för smidig bemanning via appen Gigleer
28 Okt 2022
Då pandemin orsakade stora förändringar för hotell och restauranger runt om i Sverige och många heltidsanställda fick lämna sina arbetsplatser så har ingen undgått den brist på personal som nu råder inom hotell-och restaurangbranschen.
– Gigleer är framtiden, och de flesta av våra kunder lider extrem personalbrist vilket vi på Martin & Servera nu ser möjligheten att kunna hjälpa våra kunder med i form av ett nytt innovativt verktyg, säger Johan Granlund chef på restaurangtjänster.
Grossistföretaget Martin & Servera har följt Gigleer från lanseringsdagen då man såg behovet hos sina kunder och de gillar att appen öppnar upp för flexibla lösningar när det gäller personal.
–Med Gigleer så har våra kunder möjligheten att söka personal för ett eller fler tillfällen, det kan vara ett kort inhopp, vikariat eller helt enkelt att man söker nytt folk som man ger chansen att provjobba på schyssta villkor och på ett enkelt och smidigt sätt, det tror jag är jätteviktigt för arbetstagarna men även arbetsgivarna idag, fortsätter Johan Granlund.
Gigleer redan börjat rikta sin tjänst mot andra servicebranscher där det stora antalet av restaurangpersonal fick lämna under pandemin återfinns, där menar de att de möter ett motstånd från bemanningsföretagen som haft monopol under många år.
–Vi kunde inte tro att expansionen skulle gå så här fort som den gjort, under sommaren var vi den fjärde mest nerladdade appen både i App Store och Google Play inom näringsliv och då såg vi genast behovet att bygga broar mellan de olika servicebranscherna för att attrahera mer personal till hotell- och restaurang, säger Marcus Boström grundare av Gigleer.
Han förklarar att många av de som drabbades av uppsägningar under pandemin har numera anställning främst inom servicesektorn som butiker, lager och logistik, och många av dem vill arbeta extra då man saknar pulsen från restaurang.
–Nu påverkas vi även av andra faktorer som inflationen och väntande lågkonjunktur som resulterar att många har behov av att arbeta extra då allt blir mycket dyrare.
Redan under Q4 beräknar Gigleer att lansera i Norge men har större visioner än så, siktet är inställt på utvalda länder i Europa och vidare mot Nordamerika under 2023 där man redan har inledande kontakt med världens största inköpsorganisation inom HoReCa.
–Behovet av vårat tjänster kommer bara att växa, säger Marcus Boström grundare av Gigleer.
28 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"