Så ser beläggningen ut på hotellen just nu
9 Dec 2022
Under november månad var beläggningsgraden för landets hotell 63,8 procent och 66,9 procent för hotellen i Stockholm, vilket ligger under 2019 års nivåer då motsvarande siffror för Sverige var 67,1 procent för Sverige och 71,8 procent för Stockholm.
Trots att beläggningen minskat har hotellens logiintäkter ökat och överstiger både förra årets nivåer och 2019 års nivåer. I november var logiintäkterna i hela hotellbranschen 10 procent högre än i november 2019 och i Stockholm uppgick ökningen till 6 procent.
Uppgången av logiintäkter är till stor del en priseffekt med ökade snittpriser för en hotellnatt. Snittpriset för en hotellnatt i Sverige har ökat med 8 procent sedan 2019 och i Stockholm uppgår ökningen till 7 procent.
-Med ett sämre ekonomiskt läge ligger det i korten att hushållen sparar in på sina kostnader och drar ner på semestrar och hotellövernattningar. Det är därför rimligt att hotellens beläggningsgrad minskar något. Hotellens logiintäkter hålls uppe av ökade snittpriser, som är höga jämfört ifjol men som är fullt rimliga och modesta över en längre tidshorisont. Framgent har hotellen en svår balansakt mellan att upprätthålla lönsamhet och sätta priser som följer hushållens minskade köpkraft, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Trots fortsatt positiva siffror när det kommer till intäktströmmar visar sentimentsindikatorer från Konjunkturinstitutet att hotellen ser dystert på framtiden. Under november månad var det 18 procentenheter fler hotellföretag som bedömer att efterfrågan kommer att minska under det kommande kvartalet, jämfört andelen hotell som tror på det motsatta.
Utsikterna har snabbt försämrats. Bara för två månader sedan förelåg en motsatt situation med en övertalighet av hotellföretag som trodde på ökad efterfrågan av hotellövernattningar.
-Mycket pekar på att hotellen kommer känna av bistrare tider, vilket i sin tur kommer påverka rekryteringen av ny arbetskraft, avslutar Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Stockholms Handelskammare
9 Dec 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"