Pinchos vinnare av Guldnoten 2022
14 Mar 2023

Bland årets nominerade fanns även Icehotel och streetfashionbutiken Shelta, men i slutändan var det Pinchos som kammade hem förstaplatsen tack vare deras originella och väl genomtänkta musikkoncept.
Den årliga utmärkelsen Guldnoten har instiftats av Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, SAMI, för att hylla de företag och organisationer som använder musik i sina verksamheter på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt. Årets stora vinnare är restaurangkedjan Pinchos som nominerades för Guldnoten tillsammans med Icehotel i Jukkasjärvi och streetfashionbutiken Shelta i Göteborg.
– I år fick vi in flera spännande nomineringar från allmänheten, men Pinchos var utan tvekan den verksamhet som utmärkte sig. Årets vinnare har lyckats förmedla en känsla av mystik och lekfullhet på sina restauranger med hjälp av deras innovativa musikkoncept, något vi hoppas att fler svenska företag kan inspireras av, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.
Motiveringen lyder:
Restaurangkedjan Pinchos sätter upplevelsen i centrum och använder sig av musik för att trolla fram den rätta stämningen för både gäster och personal. Med en originell och genomtänkt musikprofil, skapar man en unik och avslappnad atmosfär som stilfullt matchar restaurangens mystiska och lekfulla varumärke.
Musiken är en central del av den unika cirkusupplevelse Pinchos skapar för sina gäster. De kurerade spellistorna som spelas i högtalarna är skapade av musikleverantören Music in Brands, och består av en bredd av musikaliska genrer. Med hjälp av ett välarbetat musikkoncept förstärker Pinchos den färgstarka atmosfären på sina restauranger, något som både förhöjer gästernas upplevelse och förbättrar arbetsmiljön för personalen.
– Vi på Pinchos är otroligt stolta över att ha vunnit Guldnoten 2022. För oss är musiken en oerhört viktig del av gästupplevelsen, och vi lägger stor vikt vid att skapa en atmosfär som gör våra gäster glada och avslappnade. Att få detta erkännande är en ära för oss och ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Håkan Tiderman, Creative Director på Pinchos.
Om SAMI
SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) grundades 1963 och är den kollektiva förvaltningsorganisationen i Sverige som bevakar artister och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell lagstiftning. SAMI representerar drygt 50 000 artister och musiker, och samlar in upphovsrättslig ersättning till medlemmarna när deras musik framförs offentligt, både nationellt och internationellt. Bara i Sverige betalar cirka 36 000 musikanvändare för att få använda musik i sin verksamhet. Internationellt har SAMI 66 avtal i 53 länder, vilket gör SAMI till den organisation som har högst antal aktiva avtal för artister och musiker över hela världen.
14 Mar 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Utsedd till Bästa Affärshotell och Bästa Revenue Managment
"Vi kommer ha fortsatt stort fokus på att bibehålla platsen som marknadsledare inom möten och event"
-
Undersöker möjligheter att lösa råvarubristen för surströmming
"Livsmedelsstrategin är en långsiktig tillväxtstrategi som inkluderar hela livsmedelskedjan, det vill säga primärproduktion, livsmedelsindustri, livsmedelshandel samt restauranger och storkök".
-
Veganskt mackrecept framtaget av A La Lo
Recept: Stockeld x A La Lo x bagel
-
"Mycket handlar om logistik och att bygga smarta flöden"
Intervju med Martin Montelin, ansvarig för kompetensområde Hotell & Konferens på Fojab
-
Hon är Grand Hôtels nya hotellchef
"Jag är så stolt över att vara tillbaka på Sveriges främsta lyxdestination"
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"