Kiss släpper ny premiumrom i begränsad upplaga
14 Nov 2020
Det amerikanska rockbandet KISS slog igenom 1975 med albumet Destroyer och blev snabbt ett av världens största rockband. I slutet av oktober lanserade KISS sin första rom genom KISS Black Diamond Premium Dark Rum vilket gjorde att Systembolagets sajt kraschade. Sedan lanseringsdagen har den sålt över 9 000 flaskor från beställningssortimentet. 17 november är det dags för en exklusiv uppföljare genom KISS Detroit Rock Rum i begränsad upplaga.
Lanseringen av de 12 000 flaskorna KISS Detroit Rock Rum sker den 17 november.
– Lagrad rom är en av de spritsorter som ökar mest i Sverige och Europa. Även om KISS funnits i över 45 år uppskattar bandet nutida drycker i allmänhet och rom i synnerhet. Målet för KISS är att skapa så bra rom som möjligt oavsett pris, säger Yvonne Wener som är en av grundarna till Brands for fans. Nya KISS Detroit Rock Rum är också en rom utöver det vanliga som borde tilltala alla romconnoisseurer oavsett musiksmak.
KISS Detroit Rock Rum tillverkas i Dominikanska republiken på melass från sockerrör och lagras i mellan åtta till femton år på bland annat bourbonfat. Smaken är nyanserad med tydlig fatkaraktär och liten sötma. Det finns tydliga inslag av torkade aprikoser, choklad, kanel, pomerans, smörkola, vanilj samt arrak.
När den första romen, KISS Black Diamond Premium Dark Rum, lanserades i ”KISS Rum Kollection” i oktober så kraschade Systembolagets hemsida av trycket.
Namnet Black Diamond är taget fråna slutspåret på gruppen KISS ikoniska debutalbum KISS från 1974. Romen är en len blandning av karibisk rom ekfatslagrad upp till 15 år med en alkoholhalt på 40%.
Doften har tongivande inslag av torkad frukt tillsammans med distinkta toner av apelsinskal, knäck, vanilj och nötter som går hand i hand med den behagliga ekfatskaraktären. Smaken vittnar inledningsvis om ekfat och en balanserad sötma följt av väldefinierade toner av torkade aprikoser och dadlar, arrak, vaniljkola, kanel och choklad.
Designen på flaskan som rymmer en halvliter är inspirerad av KISS tidiga år där både deras ikoniska sminkning och kostymer återfinns på etiketten.
Av: Annika Rådlund Källa: Brands for fans
14 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"