Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Fokus på minskat matsvinn på Sofiero slott

 
  • Sofieros kökschef Marcus Nemrin.

    Sofieros kökschef Marcus Nemrin.

  • Dan Palmsten, Roots by 3N.

    Dan Palmsten, Roots by 3N.

Föregående
Nästa
 
Nu öppnar Sofiero slott igen efter att ha varit stängt för renovering. Köket har byggts ut och caféet har fått en stor terrass där besökarna kan blicka ut över slottets trädgård. Hand i hand med all nybyggnation så kommer även restaurangerna att bjuda på en hel del nyheter.

I den sagolika slottsmiljön erbjuder Sofiero Slotts mat i flera olika restauranger med olika inriktning så det finns något för alla matgäster. Slottet är renoverat för 110 miljoner och Marcus Nemrin kommer att öppna två restauranger i slottet, av totalt fyra som finns i parken.

En viktig del i arbetet med restaurangerna är att minska på matsvinnet och arbeta hållbart, där har Roots by 3N blivit en viktig pusselbit. Roots by 3N har utvecklats i samarbete med Marcus Nemrin och är ett produktsortimentet för professionella matlagare. I sortimentet finns till exempel potatis, lök och rotfrukter. Roots finns hos fullsortimentsgrossister och grönsaksgrossister och produktionsanläggningen finns i Helsingborg.
Marcus Nemrin fungerar som kulinariska kreatör i företaget och han är med och utvecklar sortimentet som finns hos Roots by 3N.

På hemsidan beskrivs sortimentet så här:
 Med våra noggrant utvalda potatis, lök och rotfrukter i olika utföranden går det att uppnå bästa möjliga smaker till kostnadseffektiva priser. Rotfrukter har längre hållbarhet än andra grönsaker och ett riktigt bra kilopris jämfört med både kött och fisk. Rotfrukter har dessutom låg klimatpåverkan, är i säsong under nästan hela året och kan varieras i det oändliga.

Dan Palmsten, Roots by 3N, kommenterar:

–Redan vid starten för 3N, 1979, byggde på en hållbarhetstanke. Grundarna upptäckte att all potatis som hade skavanker och skönhetsfel kasserades. Tanken väcktes - varför inte köpa in dessa potatispartier, skala dem och sälja istället? Fortfarande skalar vi bara precis bort det som behövs för att få fram en premiumpotatis. Affärsidén är en hållbarhetsidé.

Detsamma gäller rotfrukter. 

–Vi köper dem som inte är helt perfekta på ytan. Och för att tillgodose kunder som anammat tanken att minska på köttmängden  – min uppfattning är att gästen, konsumenten blir orolig när det är hyperprocessat – när maten ser ut som kött men inte smakar kött. Vi hör och ser och tror att butikskunden el restauranggästen vill ha riktiga råvaror -  därför tar vi nu fram fintärnade rotfrukter, inte malda, produkter till kött. Här får man fördelen att saftigheten i färsbiffar håller längre, och - inte minst får en högre smak.

 Han förklarar att två parametrar är avgörande.
–Pris och smak och våra rotfrukter är en palett av smaker. Vi behöver väl inte nämna att priset på rotfrukter är lågt...

 Vilken typ av samarbete tror du måste växa fram för att vi tillsammans ska röra oss möte en mer hållbar framtid?

– Vi jobbar med ett flertal företag och grossister för att utveckla nya hjälpmedel i branschen med målet 50/50. Våra potatis och rotfrukter är svenska i svensk säsong, alltså i stort sett 10 månader per år.