Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Finalisterna till Svenska Franchisegalan 2024 är utsedda

 
  • Finalisterna till Svenska Franchisegalan 2024 är utsedda, vinnarna avslöjas den 26 april på Grand Hôtel.

    Finalisterna till Svenska Franchisegalan 2024 är utsedda, vinnarna avslöjas den 26 april på Grand Hôtel.

  • Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

    Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Föregående
Nästa
 
Nu är alla partnerfinalister klara till Svenska Franchisegalan 2024, som i år genomförs den 26 april på Grand Hôtel i Stockholm. Svenska Franchisegalan är dagen då representanter för Sveriges franchiseföretag samlas för att uppmärksamma berömvärda insatser.

Företagsformen franchise omsätter årligen över 300 miljarder kronor i Sverige och som sysselsätter mer än 150 000 människor. På årets gala där franchiseföretagen prisas för sina insatser, finns i år flera olika branscher med.
– Det är roligt att se att så många olika branscher är representerade bland finalisterna vid årets gala. Vi har under lång tid arbetat med att brett sprida kunskap om franchise som en effektiv och framgångsrik affärsmodell för att expandera sin verksamhet. Att nu få tillfälle att mötas och utbyta idéer och erfarenheter mellan olika företag och branscher gör att vi kan fortsätta att utvecklas tillsammans, säger Jan Fraggstedt, vd på Svenska Franchise Föreningen.

Årets Marknadsförare delas ut i samarbete med SpiderAds och går till den franchisegivare som använt marknadsföring på ett innovativt och effektivt sätt för att stödja och utveckla sina franchisetagares affärer.

Finalister till Årets Marknadsförare är: Pressbyrån, Sibylla och Fasciaklinikerna.


Årets CFO delas ut i samarbete med Azets och går till den CFO inom franchise som genom sitt nytänkande utvecklat en finans- och ekonomifunktion som haft en stor positiv påverkan på franchisesystemets finansiella utveckling.

Finalister till Årets CFO är: Marie-Louise Lindström (HusmanHagberg), Alexis Tchikladze (Bodyshop) och Nathalie Lund (Kayakomat)

Priset Årets Franchisetagare delas ut i samarbete med Marginalen Bank och tilldelas den franchisetagare som lyckats skapa en god lönsamhet i relation till andra föret ag i branschen. I juryns kriterier ingår bland annat att bedöma franchisetagarens utveckling och entreprenörskap, omsorg om och motivation av sin personal samt samarbetet med andra franchisetagare inom systemet.

Finalister till Årets Franchisetagare är: Peter Malmsten (Däckskiftarna, Göteborgsområdet), Erik Stridsberg (Pinchos, Uddevalla) samt Linda Svensson (Waynes, Östersund) 

Utmärkelsen Framtidens Franchise delas ut i samarbete med BDO och tilldelas den franchisekedja som visat prov på mest nytänkande för att skapa affärsnytta. Juryn bedömer bland annat franchiseföretagets nytänkande inom digital teknik och nytänkande för att möjliggöra en internationell expansion.

Finalister till Framtidens Franchise är: Elcykelpunkten, Fantastic Frank och Kappa bar.


Priset Årets Franchisebragd delas ut i samarbete med Franchise Arkitekt och tilldelas en person, ett företag eller en organisation som bidragit till att utveckla franchise i Sverige eller utomlands. Juryn värderar insatser för franchising som har givit eko i samhället och som inneburit en beundransvärd expansion eller förändring.

Finalister till Årets Franchisebragd är: Paul Lederhausen (grundare av McDonald´s Sverige), Anna Rosenqvist, Hannah Ljunggren, Sandra Starmer, Linnea Noord, Hanna Gustavsson och Ilja Gontcharov (Franchisetagare Pressbyrån Örebro), Anders Rickardsson och Stefan Bergström (Franchisetagare Electrolux Home).


Branschorganisationen Svenska Franchise Föreningens eget stora pris på Svenska Franchisegalan är Årets Franchisekedja och delas ut till en certifierad medlem, granskad och godkänd enligt de europeiska etiska reglerna för franchise, som bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet och samtidigt fungerar som en god ambassadör för företagsformen.

De tre finalisterna till Årets Franchisekedja offentliggörs på onsdag den 27 mars.


Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.






Av: Annika Rådlund Källa: Svenska Franchise Föreningen Foto: Johan Isacson