Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Dejting, musiktjänst och kassa i restaurangens egna app

 
Dejting, musiktjänst och kassa i restaurangens egna appSnart är det fyra år sedan världens första apprestaurang öppnade i Göteborg. Idag finns det 17 Pinchosrestauranger vilket gör franchisekedjan till en av Sveriges snabbast växande.
– Just nu bygger vi vårt eget kassasystem, som är integrerat i telefonen. berättar delägare Fredrik Mattson.


Pinchos har över 400 000 nedladdade appar och en tredje generation appmjukvara i utveckling. 100% av Pinchos gäster använder appen för beställning och över 75% av Pinchos gäster betalar idag med telefonen.

2015 expanderade kedjan kraftigt med tio restauranger.
–Vi öppnar för närvarande i snitt en Pinchos i månaden och den takten förväntas öka så snart vi hinner ikapp med bygget av organisationen , berättar Magnus Larsson delägare i Pinchos.

Hösten 2016 höjer man takten och blickar både norrut och mot huvudstaden. Pinchos planerar också för lansering internationellt. Målsättningen är nu 40 enheter, med en kedjeomsättning på 500 mkr i slutet av 2017.
Till följd av detta toppar Pinchos idag listan över nedladdade mat&
dryckesappar i App Store och Google play framför stora företag som ICA, Systembolaget och McDonalds. På frågan “ Kan ett appbaserat
restaurangkoncept verkligen fungera? ” finns i Pinchos fall onekligen ett enda
svar: Ja.

– Vårt koncept innebär en effektivisering av det traditionella serviceflödet på en
restaurang. Tack vare appen får personalen mer tid med gästerna. Gästerna gör en
del av jobbet och får träffa kocken på köpet, därmed kan vi hålla lägre priser. Lite
Ikeatänk helt enkelt ” säger Magnus Larsson,

Tekniken
Samtidigt står Pinchos inför sin största utmaning hittills på teknikfronten. I Pinchos tredje generations mjukvara kommer kassasystemet helt flyttas in i telefonen och
kommunikationen med varje specifik gäst kommer att stå än mer i fokus.

Pinchos utvecklar ett eget kassasystem i appen. Pinchos utvecklar ett eget kassasystem i appen.

– Just nu bygger vi vårt eget kassasystem, som är integrerat i telefonen. Dessutom jobbar vi på att implementera bl.a. iBeacons, dating och musiktjänster i appen allt
för att skapa en än mer unik upplevelse för gästen, berättar Fredrik Mattson, delägare och upphovsman till appidén.

Pinchos toppar listorna i app store. Pinchos toppar listorna i app store.

FAKTA:
Konceptet: Pinchos affärsidé är en svensk originalidé unik i sitt slag och skiljer sig från det traditionella restaurangkonceptet, då man har placerat flera av servicemomenten i kedjans egenutvecklade app. I appen hanterar gästerna själva bordsbokning, beställning av mat/dryck, betalning och lojalitetsprogram. 
Ägare till bolaget Viento AB är grundarna Fredrik Mattsson, Johannes Räfsby samt makarna Magnus & Jessica Larsson.
Antal restauranger: Nummer 17 öppnar i slutet av mars
Kedjeomsättning: ca. 300 mkr
Övrigt: Franchisebolaget Viento AB omsättning 2015 var ca. 50 mkr. Pinchos startade 2012 på Götabergsgatan i Göteborg .
Pinchos app ligger på förstaplats bland nedladdade mat&
dryckesappar, på 10:eplats bland alla Sveriges nedladdade appar och man flyttar nu in kassan i telefonen.

Taggar

Artikel Artiklar

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer