Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Burger King slutar med leksaker i barnmålen

 
  • Burger King slutar med plastleksaker till förmån för svenska barnboksförfattare.

    Burger King slutar med plastleksaker till förmån för svenska barnboksförfattare.

  • Med start idag siktar Burger King på att nationellt fasa ut plastleksakerna och börjar introducera böckerna.

    Med start idag siktar Burger King på att nationellt fasa ut plastleksakerna och börjar introducera böckerna.

Föregående
Nästa
 
Från och med nu slutar Burger King med plastleksaker i sina King Jr Meals och ersätter dem istället med böcker. Böckerna är  svanenmärkta och producerade i Europa, och uteslutande skrivna av svenska författare utifrån en lokal kontext.

 
Med ett ökat fokus på plastkonsumtion och globala miljömål har hamburgerkedjan Burger King nu valt att sluta med leksaker i sina barnmål. Böckerna som ersätter leksakerna produceras i Lettland, där såväl fabriken som råmaterialet är certifierade av Svanen. Skiftet från plastleksaker till böcker medför miljöbesparingar på omkring 12 000 kg Co2 per leverans, om man jämför den tidigare produktionen i Kina mot den som nu fortsättningsvis kommer att ske i Lettland.

-Vi är inte först ut på den svenska marknaden med att inkludera böcker istället för leksaker i våra barnmåltider. Men vi är först ut med svanenmärkta böcker som produceras i Europa och som dessutom uteslutande kommer att skrivas av svenska författare. Att vi nu minskar våra klimatavtryck, bidrar till barns läsning och ger en plattform för nya svenska up and coming författare - det är jag enormt stolt över, säger Gustaf Wetterwik, marknadsdirektör på Burger King i Skandinavien.

Böckerna ska vara lokalt anpassade för Sverige och adressera ämnen som är relevanta för barn i vår kulturella kontext. Därför har hamburgerkedjan valt att uteslutande samarbeta med svenska författare, som kanske inte är så kända på barnboksmarknaden idag. Det innebär inte bara att varje bok får en unik historia, utan även att Burger King kan fungera som en katalysator för författare att nå ut till en större publik. - Det är en fantastisk känsla att vi även kan erbjuda en plattform för att lyfta nya svenska stjärnskott, fortsätter Gustaf Wetterwik.

 
Först ut i Burger Kings nya boksatsning är titeln Peppy Pals, där ett gäng djurvänner lär barn om känslor, empati och vänskap på ett lekfullt sätt. Paulina Olsson, medgrundare och VD på Peppy Pals, ser med stor glädje på samarbetet med Burger King och möjligheten att nå ut till ett så stort antal barn:

- Vi är så otroligt stolta och glada över det här samarbetet med Burger King. Att vi nu får möjligheten att dela Peppy Pals budskap om vänskap och känslor med så många fler barn känns fantastiskt! Vi tror och hoppas att innehållet i våra böcker kommer leda till djupare diskussioner föräldrar och barn emellan. Förutom Peppy Pals kommer även böcker riktade till lite äldre barn och en pysselbok att introduceras.

 I samband med detta blir Sverige, tillsammans med Danmark, en av de första marknaderna i världen där Burger King helt slutar med plastleksaker.



 

 

 

Burger King har mer än 18 000 restauranger i 100 länder, varav +120 restauranger finns i Sverige. 99% av Burger King® restaurangerna världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda.





Av: Annika RådlundKälla och foto: Burger King