Axfood bygger Sveriges största solcellspark
22 Okt 2021

– Med Sveriges största solcellspark tar vi nästa stora kliv i satsningen på förnybar energi. Förutom att vår egen verksamhet blir grönare, bidrar vi till en markant ökning av tillgång på solenergi i landet, säger Klas Balkow, Axfoods vd och koncernchef.
Solcellsparken kommer att omfatta cirka 60 000 solpaneler. Den totala installerade kapaciteten kommer att motsvara cirka 40 MW och täcka cirka 15 procent av Axfoods årliga elförbrukning. Det motsvarar drygt 8 000 normalstora villors genomsnittliga årsförbrukning av el. Anläggningen beräknas stå klar i början av 2023.
Axfood och leverantören Alight samarbetar genom ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement) där Alight äger, bygger, installerar och sköter driften av anläggningen medan Axfood åtar sig att köpa all den el som produceras under minst tio år. Tillståndsprocessen för parken är under behandling och svar förväntas före årskiftet.
Solcellsparken är en del av satsningen från Axel Johnsons koncernbolag som med tre större anläggningar fördubblar Sveriges produktionskapacitet från solcellsparker. I bolaget ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och supportbolaget Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli med restaurang, saluhall och butik samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor.
Axfood har länge arbetat med solcellsfrågan och redan 2013 sattes en första större solcellsanläggning upp på Dagabs lager i Backa, Göteborg. Axfoods mål är att minst 25 procent av Axfoods lager- och butikstak som visar sig lämpliga, och där fastighetsägaren gett sitt godkännande, ska förses med solpaneler.
Fram till och med förra året minskade de klimatpåverkande utsläppen med 76 procent jämfört med basåret 2009. Förnybar el från sol, vind och vatten, högre andel fossilfria varutransporter, mindre klimatpåverkande kylar och frysar och färre tjänsteresor med flyg ligger bakom resultatet. Målet är att uppnå nettonollutsläpp från egen verksamhet senast 2030.
Av: Annika Rådlund Källa: Axfood
Foto: Gustav Kaiser
Foto: Gustav Kaiser
22 Okt 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"
-
Nordic Choice Hotels miljardsatsar i Helsingfors
Bygger nytt, renoverar och uppgraderar
-
Svenska hotellpriser lockar utländska besökare
”Hälften av alla bokningar i februari gjordes via agenter från utlandet"
-
Fyra slott och fästningar blir en del av Nordic Choice Hotels
"För oss är det ett viktigt strategiskt val"
-
Kosta Boda Art Hotel arrangerar Kosta Vin- & Matfestival
"Detta är första gången vi håller en festival liknande detta"
-
Malmö Öl- & Whiskyfestival arrangeras i helgen
Nytt för i år är att...