McHalloum-ish? McDonald’s lanserar snart en nordisk variant av den populära osten
6 Aug 2019
McDonald’s har som målsättning att redan 2020 ska 50 % av allt protein som serveras på restaurangerna bestå av vegetariskt, fisk eller kyckling. McDonald’s tar därför fram nya menyalternativ för att locka ännu fler burgarälskare att testa vegetariskt och kommer snart att börja servera en ny nordisk ost med inspiration från den uppskattade halloumi-osten. Fördelarna med den nya osten är flera, inte minst när det gäller viktiga hållbarhetsaspekter som bland annat kortare transporter. Osten kommer att friteras och serveras krispig.
- Vi är så glada att äntligen kunna presentera denna nya produkt. Ett ostalternativ är efterfrågat och att vi snart kan servera en ost med fantastisk smak och konsistens är en riktigt bra deal för våra gäster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en lokal produkt och vi är säkra på att gästerna kommer älska smaken, säger Nina Remöy, ansvarig för Food Team på McDonald’s Sverige.
- Den nya osten är ett resultat av ett spännande innovationsarbete där vi letat efter en unik smak och konsistens. Mjölken kommer från Arlagårdar. På alla våra gårdar ställer vi krav på strikt antibiotikaanvändning och hög djurvälfärd. Så det känns riktigt roligt att kunna presentera denna ost tillsammans med McDonald´s, säger Inger Myresten marknadschef Foodservice Arla Sverige.
Produkten är ny och McDonald’s behöver därför hjälp med att hitta ett namn. Inom kort kommer McDonald’s att utlysa en tävling i sociala medier för att hitta det ultimata namnet tillsammans med sina gäster.
- McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja och vi älskar att samskapa med våra burgarälskande gäster. När vi nu utvecklar en helt ny produkt så känns det självklart att bjuda in dem att tycka till. Vi ser fram emot att följa deras kreativitet och se resultatet, säger Christoffer Rönnblad, Marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.
Produkten kommer att finnas tillgänglig på samtliga McDonald’s-restauranger i Sverige i höst.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonald´s
6 Aug 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"