Detta lockar mest vid valet av hotell
3 Aug 2019
På senare tid har det dykt upp flera boendealternativ på semestern - allt från att hyra lägenheter utöver det vanliga till att lyxcampa, även kallat glamping. Men trots många nya alternativ står sig en hotellvistelse stark bland svenskarna. Hela 77% väljer hotell framför andra boendealternativ på semestern vilket är över snittet i jämförelse med andra länder.
Hotell- och resesöksajten
momondos reseundersökningen visar att hotell har konsekvent varit mest populärt
sedan undersökningens start trots utvecklingen av fler boendeformer. När
det kommer till vad som är viktigt för svenskarna när det kommer till själva
hotellvistelsen, så visar undersökningen att vi tydligen inte är så frälsta av
hotellpoolen som många andra nationaliteter.
- Ett hotell där frukosten är inkluderad i priset, det finns gratis Wi-Fi, och en fin utsikt från hotellrummet räcker långt för att locka svenskarna. Dock är det inte alls lika viktigt för svenskarna att hotellet har en egen pool, vilket annars är en viktig aspekt för många andra, säger Lasse Skole Hansen talesperson för momondo.
Viktigt med bekvämlighet och service
För svenskarna prioriteras bekvämlighet. Många önskar vara nära destinationens sevärdheter och höjdpunkter. Nära hälften av svenskarna (46%) anser att det är allra viktigaste vid valet av hotell är just närområdet - att det är nära till det man vill upptäcka. Det är inte ovanligt att man unnar sig när det kommer till semestern. Detta syns även vid valet av boende då både läget, servicen och att hotellet är mysigt går före prislappen när svenskarna väljer hotell.
Så väljer svenskarna hotell:
Den viktigaste aspekten (46%) när svenskarna väljer hotell är läget.
För svenskarna är det vanligast att spendera runt 501-800 kr för en hotellnatt.
Nära hälften (43%) anser att bra service på hotellet är av stor betydelse.
De viktigaste bekvämligheterna på ett hotell enligt svenskarna är att frukost ingår (68%) och att det finns gratis Wifi (53 %)
37% anger att det viktigaste vid valet av hotell är att det är mysigt.
Endast 24 % av svenskarna anser att det är en prioritering att hotellet har egen pool, vilket är den lägsta siffran bland alla 22 länder som deltog i undersökningen.
- Ett hotell där frukosten är inkluderad i priset, det finns gratis Wi-Fi, och en fin utsikt från hotellrummet räcker långt för att locka svenskarna. Dock är det inte alls lika viktigt för svenskarna att hotellet har en egen pool, vilket annars är en viktig aspekt för många andra, säger Lasse Skole Hansen talesperson för momondo.
Viktigt med bekvämlighet och service
För svenskarna prioriteras bekvämlighet. Många önskar vara nära destinationens sevärdheter och höjdpunkter. Nära hälften av svenskarna (46%) anser att det är allra viktigaste vid valet av hotell är just närområdet - att det är nära till det man vill upptäcka. Det är inte ovanligt att man unnar sig när det kommer till semestern. Detta syns även vid valet av boende då både läget, servicen och att hotellet är mysigt går före prislappen när svenskarna väljer hotell.
Så väljer svenskarna hotell:
Den viktigaste aspekten (46%) när svenskarna väljer hotell är läget.
För svenskarna är det vanligast att spendera runt 501-800 kr för en hotellnatt.
Nära hälften (43%) anser att bra service på hotellet är av stor betydelse.
De viktigaste bekvämligheterna på ett hotell enligt svenskarna är att frukost ingår (68%) och att det finns gratis Wifi (53 %)
37% anger att det viktigaste vid valet av hotell är att det är mysigt.
Endast 24 % av svenskarna anser att det är en prioritering att hotellet har egen pool, vilket är den lägsta siffran bland alla 22 länder som deltog i undersökningen.
Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 3-10 januari 2019, bland 999 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 23 400 deltagare i 22 länder.
Om momondo.se
Momondo.se är en gratis global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. Momondo drivs av KAYAK, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 3-10 januari 2019, bland 999 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 23 400 deltagare i 22 länder.
Om momondo.se
Momondo.se är en gratis global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. Momondo drivs av KAYAK, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).
Av: Annika Rådlund Källa: Momondo
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
3 Aug 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Stockholm Beer & Whisky Festival är igång
"Rekordnärvaro från USA på årets mässa"
-
Stureplansgruppen har öppnat ny italiensk restaurang vid T-centralen
“Vi är inte här för att krångla till det, du får mycket krog för pengarna”
-
Drinkrecept: Kärleksdrink med Kärleksgin
Årets pridedrink med gin framtagen av Tevsjö destilleri
-
Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
"Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision"
-
Wolt utökar till fler Stockholmsområden
Från och med onsdag kommer det finnas fler restauranger och butiker på plattformen.
-
A Chau Lien utsett till årets leverantör
Vi är jättestolta över att få den här utmärkelsen!
-
Tommy Myllymäki och Pi Le öppnar salladsbar på NK
"Det blir mycket grönt på restaurangen, både vad gäller meny och inredning"