Hotellbranschen går bra - men inte lika stark uppgång i Stockholm
8 Jun 2022
Intäkterna för Sveriges hotell var 5 procent högre under maj månad än motsvarande period 2019. För hotellen i Stockholm var intäkterna 7 procent lägre än majsiffrorna 2019. Motsvarande nivåer för hotell utanför Stockholm var plus 15 procent jämfört samma månad 2019.
–Det är positivt att hotellen går fortsatt bra efter en lång ökenvandring. Hotellbranschen är nu tillbaka på normala nivåer och det är bra för hela samhällsekonomin då näringen är en viktig instegsbransch för arbetslösa, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Landets totala logiintäkter var: 2 325 miljoner kronor under maj 2022. Det kan jämföras med endast 674 miljoner kronor i maj 2021 och bara 354 miljoner kronor samma period 2020. Hotellbranschen totala beläggningsgrad var 71 procent i maj 2022, 1,5 procentenhet högre än maj 2019. Hotellen i Stockholm fick sammantaget in 909 miljoner kronor på logi, jämfört med 178 miljoner kronor i maj 2021. Det är en ökning med 410 procent.
–Landets hotell går bra och samlar kraft inför sommaren. Intäkterna ökar som en följd av en större andel uthyrda rum och högre rumspriser. Att hotellen dippade i Stockholm är delvis en följd av avsaknaden av utländska turister som huvudstadens hotell är mer beroende av, säger Stefan Westerberg.
Sentimentsindikatorer pekar på att det ekonomiska läget för hotellen är bättre än normalt. Hotellens barometerindikator från Konjunkturinstitutet för maj månad 2022 var 120, där 100 anger värdet vid en historisk normalnivå. I andra indikatorer påvisas en markant övervikt av hotellföretag som uppger en ökad efterfrågan nu (nettovärde på 88 i maj 2022) och framgent (nettovärde på 69 i maj 2022). Men hotellen uppger också ökade kostnader (nettovärde på 90 i maj 2022) och lägre lönsamhet (nettovärde på -32 under kvartal 1 2022).
–Nuläget är bra men det är oroande att kostnaderna ökat och lönsamheten minskat. Orosmoln finns det många av, bland annat fortsatt smittspridning i vissa delar av världen, brist på personal, högt och stigande kostnadstryck i form av exempelvis högre energipriser och livsmedelspriser, och på detta lägre marginaler för hushållen genom ökade boendekostnader. Dessa faktorer kan sätta krokben på hotellen framöver, säger Stefan Westerberg.
8 Jun 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"