Elite Hotels vann SEO-priset i kategorin Digital omställning
28 Okt 2021
Svenska SEO-priset uppmärksammar duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO, och utser varje år Sveriges topprankade finalister inom 25 kategorier där vinnarna koras genom att granska utvecklingen i organisk synlighet över det senaste året.
Elite Hotels har gjort en lyckad satsning och har nu ökat sin synlighet på nätet. Genom att fånga upp mer av det sökbeteende som finns på Google, och samtidigt arbeta smart med SEO utifrån både tekniska aspekter och ett gediget innehållsarbete, har Elite Hotels aktivt arbetat med detta. Dels tillsatte bolaget tidigt ett dedikerat SEO-team inhouse, och lyfte samtidigt in den digitala byrån Pineberry. Med hjälp av ett copyarbete för att SEO-anpassa innehåll kunde man snabbt nå en högre organisk rankning på Google, med effekten av en bättre konvertering på målsidor. Men också att innehåll från sajten i högre grad började spridas mer i sociala medier. I kombination med att sajten gradvis har förbättrats genom utveckling av tekniska aspekter kunde Elite Hotels öka den organiska synligheten med 30 procent – från en redan hög nivå.
Elite menar att hotellsegmentet är ett av de allra svåraste områdena på Google. Förutom OTA’s – stora bokningsjättar online, tar Google själva upp en stor del av utrymmet i sökresultatet genom sina egna sökrutor för hotell. Det lämnar lite utrymme kvar för hotellaktörer vilket gjort att sajter inom segmentet tvingats tänka stort i termer av kreativitet och strategi. Dessutom rankas detta till ett av de mest konkurrensutsatta områdena då klickpriser lätt skenar iväg på Googles särskilt anpassade annonsplatser, Hotel Ads. Något som ställer ytterligare krav på att arbeta smart för att lyckas med synligheten.
Nu har Elite Hotels nu tilldelats en ärofylld pallplats och utsetts till vinnare av det Svenska SEO-priset inom kategorin ”Digital omställning”.
- Ett engagerat och motiverat team med fokus på såväl content som tekniska SEO-aspekter har tagit elite.se till dagens nivå. Vår digitala byrå har med tydlighet drivit ett gediget analysarbete och vi har internt ökat vår produktivitet genom att tillsätta ett dedikerat SEO-team. Arbetet är långsiktigt och den växande organiska trafiken är av hög prioritet. Vårt mål under 2022 är fortsatt fokus på just detta, samt att öka takten i vårt SEO-arbete ytterligare, säger Erica Stigerud, Head of Marketing & eCom Operations på Elite Hotels of Sweden.
Om Elite Hotels
Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med 40 hotell på 25 orter i Sverige. I koncernen ingår VANA med tillhörande spa och Rooftop by VANA samt restaurangkedjan Paolos och gastropubkedjan The Bishops Arms.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Elite Hotels
28 Okt 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Topplista: Största hotellprojekten från norr till söder
Byggprojekt för miljarder.
-
Jessie Sommarström och Frida Bäcke skapar årets Nobelrätter
”Jag ser desserten till banketten som ett tillfälle att lyfta fram det som växer vilt i naturen i hopp om att vi blir fler och fler som värnar om den och vill vistas där”
-
Tävlingsgruppen som ska arbeta med Årets Kock 2025 är utsedd
Dessa kockar är med i tävlingsgruppen och tävlingsledningen:
-
Max lanserar bankettmeny med Kalix löjrom
"Med fokus på svenska smaker och fina råvaror har vi tagit fram något utöver det vanliga"
-
Färre äter lunch på restaurang
Här äts lunchen enligt en ny undersökning:
-
Människor som bakar mår bättre
Ny rapport visar fördelarna med att baka och vad som är mest populärt
-
Strawberry utökar i Skåne
Fastigheten renoveras nu till sin forna glans