Detta stör sig hotellgästerna på hos andra gäster
21 Apr 2016
Handdukar utplacerade på solstolarna på hotellet tidigt på morgonen och att gästerna som placerat ut sina prylar på solstolarna lyser med sin frånvaro halva förmiddagen – det gillas inte av andra gäster. Paxade solstolar är nämligen en av de saker som allra flest svenskar stör sig på – när det gäller andra gästers beteenden – på hotell utomlands. 23 procent av svenskarna uppger att detta är främsta störningsmomentet på semesterhotellet. Lika många tycker att högljudda och skrikande barn är det värsta störningsmomentet.
– Det är inte populärt bland svenskarna att andra gäster på hotellet tar för sig på deras bekostnad eller inte visar hänsyn. Att andra gäster paxar solstolar eller att barn härjar och skriker upplevs därför som de värsta störningsmomenten, när svenskarna uttalar sig om andra gäster på utlandshotellen, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.
På tredje plats på störningslistan kommer festande ungdomar, 14 procent. Att svenskarna störs av andra hotellgäster, som till exempel barn eller ungdomar, bidrar till att charterarrangörernas koncepthotell blir allt populärare.
– Vi ser att fler kunder efterfrågar koncepthotell, särskilt bland par som åker utan barn på semestern. Genom att boka ”vuxenhotell” för par utan barn slipper de både barnskrik och skvätt från lekande barn i poolen, säger Karin Starkman Ahlstedt.
Men det är inte bara andra gäster som utgör störningsmoment på utlandshotellen. Även själva hotellet kan ge upphov till irritation. Allra mest stör sig svenskarna på att hotellet de bokat inte lever upp till standarden (39 procent). Dålig mat (38 procent) och dåligt städade rum (34 procent) är nästan lika störande.
5 i topp – svenskarna tycker till om andra gäster
1. Hotellgäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 23 procent
2. Högljudda och skrikande barn, 23 procent
3. Festande ungdomar, 14 procent
4. Hotellgrannar som har högljutt sex, 4 procent
5. Barn och vuxna som skvätter på solande när de badar i poolen, 4 procent
9 i topp – svenskarna tycker till om själva hotellet
1. När hotellet inte lever upp till den utlovade standarden, 39 procent
2. Dålig mat, 38 procent
3. Dåligt städade rum, 34 procent
4. Lyhörda rum, 24 procent
5. Wifi fungerar dåligt, 18 procent
6. Det går inte att justera temperatur (för varmt/kallt), 17 procent
7. Krångligt att koppla upp sig mot wifi, 9 procent
8. Långa in och utcheckningstider, 9 procent
9. Ljus bakom rullgardinen som väcker mig, 3 procent
Övrigt
Det finns inget som stör mig på hotell, 7 procent
Jag bor aldrig på hotell utomlands, 6 procent
Annat, 4 procent
Källa: Tickets Novus-undersökning. 1014 respondenter, riksrepresentativt urval, svarar på frågan ”Vad av följande är de främsta störningsmomenten på hotellet när du är utomlands?” Flera svar möjliga.
21 Apr 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"
-
"Kattityd" när Pizza Hut lanserar katten Gustav -meny
Katten Gustaf fyller 46 år - firar med ny film och meny på Pizza Hut Sverige
-
Fredagskockens goda grilltillbehör "Libanesisk kycklingfest"
Myntabulgur, syrad rödlöksallad, paprikahummus och vitlöksyoghurt
-
McCain Foodservice lanserar SureCrisp Max
"Vi är övertygade om att de här pommes fritesen kommer att sätta en ny standard för restaurangmat och erbjuda en minnesvärd upplevelse från första till sista tuggan"
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen