Årets Blossa - med inspiration från Amalfikusten
18 Sep 2018

Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello (en likör gjord på citron) och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.
Amalfikusten kallas med rätta La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av Limoncello. Dessa unika citroner med lägre syrlighet ger årgångsglöggen en frisk smakton som kompletteras med rosmarin, timjan och basilika – kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap.
– Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Blossa 18 di Limone finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 110 kronor.
Om Blossa Årgångsglögg
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, England och Indien.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Blossa
18 Sep 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt
"Vi driver förändring genom hur vi köper och lagar mat"
-
Boulebar expanderar utanför Norden
En inbjudan på LinkedIn ledde till den första Boulebaren utanför Norden
-
Renoverar 8 hotell för 180 miljoner
"I ett svep höjer vi nu åtta av hotellens standard genom renoveringar och investeringar i fastigheterna"
-
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt
Experternas bästa tips för att åstadkomma återhämtning.
-
Ritar hotell vid Liseberg
Semrén & Månsson har ritat det nya hotellet.
-
Hotel Tylösands nya framsida
Förutom nya hotellrum rymmer den nya hotellflygeln konferens och utställningsyta.
-
Svenska arkitekter har inrett nyöppnade Nobis Hotel Palma
Nytt hotell i en av Palmas äldsta byggnader - ett muslimskt palats från 1100-talet