Wayne’s Coffee blir Sveriges första KRAV-märkta kafékedja
22 Jan 2016
Certifieringen innebär till exempel att kaffet, mjölken, yoghurten och de mest populära bakverken blir ekologiska. På menyn finns en mängd ekologiska och KRAV-märkta storsäljare, som morotskaka, chokladboll och kladdkaka. Totalt finns nu ett femtiotal nya KRAV-märkta eller ekologiska produkter i sortimentet hos företagets 91 svenska kaféer, vilket innebär att Wayne’s Coffee blir den första KRAV-certifierade kafékedjan.
– Vi har alltid strävat efter att erbjuda den allra bästa kaféupplevelsen med produkter som är ansvarsfullt producerade. Vi är långt ifrån klara, men certifieringen är ett kvitto på arbetet vi lagt ned hittills och det känns väldigt bra att nu kunna erbjuda våra gäster ett så stort utbud av KRAV-märkta och ekologiska produkter, säger Anders Stål, vd Wayne’s Coffee.
KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Restauranger kan KRAV- certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju fler godkända råvaror desto fler KRAV-märken:
Ett märke = 25 % godkända produkter eller 15 godkända livsmedel
Två märken = minst 50 % godkända produkter
Tre märken = minst 90 % godkända produkter
Wayne’s Coffee är certifierad på nivå ett och ambitionen är att kontinuerligt erbjuda fler KRAV-märkta och ekologiska produkter.
– Det här är bara början på en lång resa mot en ännu godare och grönare fika. Att kunna påverka hela kedjan från jord till bord är en viktig drivkraft och vi har redan sett hur certifieringen gett ringar på vattnet. Många av våra leverantörer har KRAV-märkt sig för att kunna tillgodose våra behov, och vi ser fram emot allt fler nöjda kunder som uppskattar en miljövänligare kaféupplevelse, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef, Wayne’s Coffee.
– Wayne’s Coffees satsning är ett bra exempel på hur certifieringen påverkar inte bara kafégästen utan hela leverantörskedjan, och visar på ett stort engagemang för råvarornas ursprung och smak, säger Lars Nellmer, vd KRAV.
En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Wayne’s Coffee kedje-certifieras av certifieringsföretaget SMAK.
Om Wayne's Coffee
Wayne´s Coffee är ett familjeägt, svenskt företag och öppnade det första kaféet 1994 i Stockholm. Där och då sattes standarden för det moderna nordiska kafékonceptet i Sverige – själva bilden av hur, var och när vi fikar i stadsmiljö.
Wayne’s Coffee är sedan 2016 den första KRAV-certifierade kafékedjan i Sverige. De har cirka 140 kaféer i 6 länder och möter mer än 40 000 kafégäster varje dag och omsätter 550 miljoner kronor.
22 Jan 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"
-
"Kattityd" när Pizza Hut lanserar katten Gustav -meny
Katten Gustaf fyller 46 år - firar med ny film och meny på Pizza Hut Sverige
-
Fredagskockens goda grilltillbehör "Libanesisk kycklingfest"
Myntabulgur, syrad rödlöksallad, paprikahummus och vitlöksyoghurt
-
McCain Foodservice lanserar SureCrisp Max
"Vi är övertygade om att de här pommes fritesen kommer att sätta en ny standard för restaurangmat och erbjuda en minnesvärd upplevelse från första till sista tuggan"
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen