Turismen till Sverige från Kina växer
18 Nov 2014
Kinesiskt resande till Sverige växer.
Enligt en marknadsanalys från VisitSweden kan en växande kinesisk medelklass utgöra en stark framtidsmarknad.
- För besöksnäringen är det otroligt viktigt att ta tillvara på potentialen, säger Visitas VD Eva Östling.
Turismen till Sverige genererar på årsbasis 106 miljarder i exportvärden. FN-organet UNWTO bedömer att värdet på den totala globala turismen förväntas öka med 66 procent fram till och med år 2030. Den stora ökningen förutspås komma från Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.
VisitSweden har i en marknadsanalys tittat på Kina. Antalet övernattningar i Sverige för resenärer från Kina har under detta år ökat med åtta procent.
- Det är positivt att Sverige har en god utveckling mot ett av länderna som spås stå för en stor del av det ökade resandet i framtiden. Nu gäller det att hitta vägar för att locka ännu fler, säger Eva Östling.
- Ett stort problem är så klart att anslagen till VisitSwedens marknadsföring i utland minskar i regeringens budget. Jämför man med våra nordiska grannländer har vi inte ens i närheten av samma resurser, säger Eva Östling.
Fortfarande görs 70 procent av resorna i Kina inom landet, men utlandsresandets andel ökar stadigt. 97 miljoner kineser reste utomlands 2013. Under 2013 reste nästan 8 miljoner kineser till Europa. Samma år gjordes 83 000 resor till Sverige, vilket är en ökning med 70 procent sedan 2008. Det innebär att Kina i dagsläget är en av Sveriges snabbaste utlandsmarknader.
- Det är en jättestor marknad och därmed finns också ett stort ekonomiskt värde i att lyckas på den, säger Eva Östling.
- Bara senaste månaderna har Aurora Sky Station, Abisko, pekats ut som världens bästa ljusupplevelse och Umeå som intressant kulturstad. Sverige har mycket som är attraktivt, men ännu mer finns att marknadsföra, säger Eva Östling.
18 Nov 2014
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"
-
"Kattityd" när Pizza Hut lanserar katten Gustav -meny
Katten Gustaf fyller 46 år - firar med ny film och meny på Pizza Hut Sverige
-
Fredagskockens goda grilltillbehör "Libanesisk kycklingfest"
Myntabulgur, syrad rödlöksallad, paprikahummus och vitlöksyoghurt
-
McCain Foodservice lanserar SureCrisp Max
"Vi är övertygade om att de här pommes fritesen kommer att sätta en ny standard för restaurangmat och erbjuda en minnesvärd upplevelse från första till sista tuggan"
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen