Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Lanserar alkoholfri sprit

 
Lanserar alkoholfri spritGnista - alkoholfri premiumsprit För två år sedan påbörjade grundarna bakom den prisbelönta chilidrycken Caliente utvecklingen av att ta fram en svensk, alkoholfri premiumsprit. Det har resulterat i Gnista, en  kombination av klassiskt sprithantverk, där destillering och ekfatslagring är centralt, samt det senaste inom gastronomi samt livsmedelsinnovation.

– Under åren då vi arbetat i branschen har vi tydligt sett hur alkoholfria alternativ följt samma mönster som den vegetariska trenden, idag anses det inte längre vara ocoolt att aktivt välja bort alkohol på festen, snarare tvärtom. Samtidigt är folk trötta på att då få nöja sig med läsk eller vatten. Vi utgick helt enkelt från “impossible is nothing” och bestämde oss för att ta fram en riktigtbra  alkoholfri sprit som på riktigt imiterar det “svåra” i vanlig sprit, något som ingen lyckats medtidigare, säger Erika Ollén, medgrundare Gnista Spirits.

Efter en framgångsrik för-lansering, med samtliga 350 flaskor sålda på bara några timmar, förfrågningar från ledande butikskedjor och lovord från erkända dryckesexperter, lanserar nu Gnistasin första produkt “Floral Wormwood” på den europeiska marknaden. Med en initialt småskalig produktion baserad i Skåne, börjar även batch nr 3 att bli fullbokad.

– Gnistas första produkt “Floral Wormwood” bjuder på en komplex, välbalanserad smak upplevelse: pepprig, jordnära med en attraktiv antydning av lakrits och med precis rätt “svårighetsgrad”, vilket är väsentligt för ett alkoholsubstitut. “Floral Wormwood” är definitivt den mest imponerandealkoholfria spriten jag provat, säger David Gluckman, globalt erkänd spritexpert som bland annatligger bakom den succédrycken Bailey’s.

När Erika och Thomas nu ger sig i kast med att omdefiniera vad premiumsprit är på en global skala, ses det som en självklarhet att varumärket Gnista spirits nyttjar den megafon som ett kommersiellt varumärke för med sig till att främja positiv samhällsförändring, med primärt fokus på svenska värden såsom hållbarhet och jämställdhet.



www.gnistaspirits.com



Av: Annika Rådlund Källa och foto: Gnista