Intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemi
18 Jan 2022
- Det är oerhört glädjande att intresset och nyfikenheten för Sverige som resmål ökar trots fortsatt begränsande reserestriktioner i världen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
Visit Sweden imagemarknadsför Sverige som resmål i en rad länder, inklusive Sverige, för att öka just nyfikenhet och intresse att uppleva Sverige. Det är sedan den svenska besöksnäringens och besöksnäringsaktörernas uppgift att tillgängliggöra erbjudanden för de nyfikna, som konverterar intresse till bokning.
- Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder.
Marknadsföringen har fortsatt under pandemin.
- Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi genom våra trendanalyser vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att vi finns här när det blir möjligt att resa igen. Vi har alltså valt att justera frekvens och budskap snarare än att pausa marknadsföringen som många andra och vi ser nu att det är en väldigt lyckad strategi.
Ser man vad människors googlar efter, så följer det tydligt de trendrapporter som Visit Sweden sammanställer löpande: lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans alltmer hållbart än tidigare.
Ökningarna ovan är ackumulerade siffror för kvartal ett till och med kvartal tre år 2021 jämfört med samma period år 2019, då Googlestatistik för kvartal fyra, år 2021 ännu inte är tillgänglig.
De länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i är: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina.
Intresset för paketerade upplevelser ökar med nästan 40 procent
Intresset för paketerade upplevelser i Sverige ökade med 38 % för kvartal tre år 2021, jämfört med kvartal tre år 2019.
En annan möjlig förklaring kan vara att paketresevana resenärer letar sig bortom de traditionella paketreseresmålen men fortsätter att efterfråga paketerade och tidseffektiva upplevelser.
Paketerade upplevelser kan innebära att transporter, guidning och måltider - eller boende, guidade utflykter och aktiviteter till exempel dagsvandringar, sport- eller mindfulnessaktiviteter paketerats och säljs tillsammans.
I de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, är intresset störst med flest Googlesökningar för:
Naturfenomen
Camping
Städer
18 Jan 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"
-
"Kattityd" när Pizza Hut lanserar katten Gustav -meny
Katten Gustaf fyller 46 år - firar med ny film och meny på Pizza Hut Sverige
-
Fredagskockens goda grilltillbehör "Libanesisk kycklingfest"
Myntabulgur, syrad rödlöksallad, paprikahummus och vitlöksyoghurt
-
McCain Foodservice lanserar SureCrisp Max
"Vi är övertygade om att de här pommes fritesen kommer att sätta en ny standard för restaurangmat och erbjuda en minnesvärd upplevelse från första till sista tuggan"
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen