Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Årets färg 2022

 
  • Årets Pantonefärg 2022 är PANTONE 17-3938 Very Peri

    Årets Pantonefärg 2022 är PANTONE 17-3938 Very Peri

  • Very Peri är Colour of the year by Pantone.

    Very Peri är Colour of the year by Pantone.

Föregående
Nästa
 
Pantone Colour Institute utser varje år Årets färg efter en rad analyser och undersökningar. Pantone Very Peri 17-3938 är kulören som blivit vald att representera 2022.

 Very Peri är hämtat från växtnamnet periwinkle,  vintergröna på svenska, som är känd för sina blå-lila blommor. Färgen ska dock inte vara en symbol för blommor utan för den globala tidsanda och den övergång vi går igenom. När vi kommer ur en intensiv period av isolering förändras våra föreställningar och standarder, Very Peri ska visa fusionen av det moderna livet och hur färgtrender i den digitala världen har smält samman. Den violetta kulören ska bottna i vår ökade digitala närvaro i spåren av pandemin.

–När vi rör oss in i en värld av aldrig tidigare skådad förändring, ger valet av Pantone 17-3938 Veri Peri ett nytt perspektiv och vision av den pålitliga och älskade blå färgfamiljen, som omfattar egenskaperna hos det blå, men samtidigt med dess violettröda underton. Pantone 17-3938 Very Peri visar en glad attityd och dynamisk närvaro som uppmuntrar modig kreativitet och fantasifulla uttryck, säger Leatrice Eiseman, verkställande direktör för Pantone Color Institute.

Valprocessen för Pantone Colour of the Year kräver genomtänkt övervägande och trendanalys. För att komma fram till urvalet varje år, kammar Pantones färgexperter vid Pantone Color Institute världen och letar efter nya färginfluenser. Dessa kan inkludera underhållningsindustrin och filmer i produktionen, resande konstsamlingar och nya artister, mode, alla områden av design, populära resmål, såväl som nya livsstilar, spelstilar och socioekonomiska förhållanden. Influenser kan också härröra från ny teknik, material, texturer och effekter som påverkar färg, relevanta sociala medieplattformar och till och med kommande sportevenemang som fångar uppmärksamhet över hela världen.

 I 23 år har Pantones Årets färg påverkat produktutveckling och inköpsbeslut inom flera branscher, inklusive mode, heminredning och industriell design, såväl som produktförpackningar och grafisk design.





Text: Annika Rådlund Källa och foto: Pantone