Gröna Lund satsar stort på musik även på restaurangerna
30 Apr 2015
När Gröna Lund slog upp sina portar den 25 april strömmade musiken ut från parken – bokstavligen. Som första nöjespark i världen har Gröna Lund inlett ett strategiskt samarbete med Soundtrack Your Brand kring tjänsten Spotify Enterprise. Samarbetet innebär att man nu via deras tjänst har möjlighet att spela över 30 miljoner låtar på tivolits olika områden, restauranger och attraktioner.
– Gröna Lund har sedan tidigare haft en dialog med Spotify gällande ett större samarbete, och i och med den nya tjänsten Spotify Enterprise via Soundtrack Your Brand, är detta nu verklighet, berättar Anders Claesén, projektledarepå Gröna Lunds marknadsavdelning.
För att möta den växande efterfrågan från företagsmarknaden startades Soundtrack Your Brand, ett bolag som utvecklar och marknadsför tjänsten Spotify Enterprise, som gör det möjligt för företag att streama musik i offentliga miljöer. Tack vare det redan existerande samarbetet blev Gröna Lund bland de första företagen i Sverige och den första nöjesparken i världen att använda tjänsten. Utifrån Gröna Lunds musikstrategi har nu olika spellistor tagits fram för de olika områdena på tivolit.
– Det handlar om att få kontroll över musiken och jobba aktivt med den. Vi kan bestämma vilken musik som spelas var och vid vilken tidpunkt. Marknadsavdelningen ansvarar för innehållet, då musikfrågan i allra högsta grad är en varumärkesfråga. Det blir ett nytt uppdrag för oss som är mycket spännande. Helt plötsligt får vi ta ställning till hur Gröna Lund ska låta, säger Anders Claesén.
Pop-Expressen får nytt liv där gästerna kan påverka låtvalen
I samband med detta kommer också Pop-Expressen, som fram till förra året haft musik på en CD-växlare, att få en efterlängtad musikinjektion via Spotify Enterprise. Attraktionen får en egen Spotify-lista och på skärmar i köfållan kommer man se vilka låtar som spelas.
– Vi kommer att uppmana våra gäster att följa oss på Spotify och därigenom vara med och påverka vilken låt som spelas. Brandingen kring attraktionen förnyades också tack vare Spotify och hela Pop-Expressen har fått en nattklubbs- och dansgolvskänsla, säger Anders Claesén.
Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker.
2014 hade tivolit ca 1400 anställda under säsongen och över 1,3 miljoner besökare, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.
30 Apr 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Thilda Mårtensson ny köksmästare på Julita Wärdshus
Tar över efter Bocuse d’Or Europe-medaljören Gustav Leonhardt
-
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål skapar moderna klassiker för krogen
-
Årets bästa öl och whisky
Här är hela listan:
-
Nu öppnar Clarion Hotel Malmö Live nya restaurangen Grand Italian
"Vi har längtat efter att äntligen få öppna vår skybar igen efter renovering"
-
Ruth Weldergiorgis utsedd till världens bästa konferenskock
"För mig blir det ett sätt att visa vad som går att göra"
-
Mackrecept: Smakrika Italienaren
Grillad macka med kyckling, mozzarella och parmesan
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok