Köper hela lagret av torrvaror från varumärket Paolos
3 Jun 2020
- För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra, säger Sofia Syrén, Marknadschef på Matsmart.
De första varorna från det räddade partiet mat kommer att publiceras på sajten idag, under rubriken “Bra pasta - och därmed basta!”. Varje produkt förses med information om samarbetet med Child10 och Matsmart har också skapat en sida som beskriver Matsmarts agerande och Child10s viktiga arbete. Det kommande året fokuserar organisationen särskilt på flickors rättigheter, under parollen “Girls’ Rights Have No Price”. Stödet som Child10 får av Matsmart ger organisationen ytterligare muskler att driva utvecklingen framåt.
Totalt består inköpet från varumärket Paolos av ett 80-tal olika produkter med italienskt tema från företaget People’s Kitchen Concept AB. Matsmart har köpt in alla torr- och skafferivaror, som krossade tomater, pasta, tomatpuré och olivolja.
- Vi har nyligen utökat kapaciteten på vårt lager. Det ger oss möjlighet att under en tid ta emot samtliga torrvaror från Paolos, vi hoppas nu att våra kunder ska vilja rädda dessa produkter och både bidra till minskat matsvinn och att arbetet mot trafficking går snabbare framåt, säger Sofia Syrén.
Om Matsmart
På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som riskerats att bli svinn på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startade med en insikt om hur mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. År 2018 omsatte Matsmart 277 miljoner kronor.
Om Child10
Child10 grundades 2014 av Sophie Stenbeck Family Foundation och Sara Damber. Child10 samlar och ger stöd till gräsrotsorganisationer som arbetar med att skydda barn från människohandel och exploatering. För att skapa förändring fokuserar Child10 på en holistisk strategi för barns rättigheter som inkluderar förebyggande arbete, stöd till offer, rättsliga åtgärder mot förövarna, minimering av efterfrågan samt nationell och internationell samordning och samarbete.
www.child10.org
3 Jun 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"