Karibiska smaker i Årets Sill 2019
16 Jun 2019

Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion.
Sillen hade lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på Bohusländska Klädesholmen. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet.
På Klädesholmen, på Tjörns västsida, finns en silltradition sedan 1594. Här har man i generationer utvecklat sillen till den inlagda delikatess den är idag.
Av: Annika Rådlund Källa: Klädesholmen
Foto: Joachim Bråse
16 Jun 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Årets Sommarjobbare– tillbaka efter pandemin
"Nu ser vi så klart att det är ännu viktigare att visa upp vilka möjligheter branschen ger till unga och ambitiösa medarbetare"
-
Hon är restaurangbranschens vardagshjälte 2022
Nyinstiftat pris för hotell- och restaurangbranschen
-
Stockholmshotell inreder en Elvis-svit
"Vi vill vi skapa en extra häftig upplevelse av här"
-
Drinkrecept: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2022
Sju olika recept från finalisterna i tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic
-
Över 40 restauranger på årets Lollapalooza
"I VIP-området flyttar några av Stockholms kändaste krogar in"
-
Totalrenovering av Scandichotellet i hamnen
Bygger skybar och relaxavdelning på våning 17 med utsikt över vattnet, ett nytt gym samt en ny restaurang.
-
Svenska Möten startar kockutbildning med fokus på hållbarhet
"Den här utbildningen blir något konkret vi gör för att få fler anläggningar att inspireras och påverkas vad gäller hållbarhet inom mat och dryck"