Award of Exellence till 1342 svenska hotell och andra boenden
5 Feb 2015
Booking.com belönar 200 776 hotell och andra boenden i 176 länder med Award of Excellence – ett tecken på att anläggningarna tillhandahåller bästa möjliga gästupplevelse. Genomsnittspoängen för anläggningarna som får årets utmärkelse var den högsta hittills: 8,7 av 10.
Award of Excellence delas ut årligen av Booking.com för att uppmärksamma anläggningarnas insatser och baseras på deras gästrecensioner under det senaste året. Boendepartners som får utmärkelsen måste ha en snittpoäng på 8 eller högre på minst 10 gästrecensioner fram till 31 december 2014.
– Vårt mål är att sammanföra resenärer med världens bästa boenden, säger Gillian Tans, President och COO på Booking.com.
– Vi är mycket stolta över vårt globala partnernätverk som levererar den bästa möjliga upplevelsen till våra kunder. Vårt Award of Excellence delas ut till särskilt utvalda partners för att uppmärksamma vårt gemensamma mål att hitta precis rätt boende för varje gäst.
Italien är det land som toppar årets lista, med 27 766 anläggningar som får utmärkelsen. Andra topprankade länder är USA (18 392), Frankrike (14 096), Tyskland (12 171), Spanien (11 819) och Storbritannien (11 225). Länderna med den högsta snittpoängen är Österrike och Belgien med en genomsnittlig gästrecensionspoäng på 8,83. I Sverige är det 1 342 anläggningar som får utmärkelsen, med snittpoängen 8,45.
Hela 66 anläggningar belönas i år för att ha fått maxpoängen 10, däribland 15 stycken brittiska, 7 italienska och 5 kanadensiska. Nästan en tredjedel av alla hotell som får årets utmärkelse (64 846) har en genomsnittspoäng på 9 eller högre. Den högsta poängen i Sverige är 9,9.
I nuläget finns mer än 42 miljoner gästrecensioner tillgängliga på Booking.coms webbplats och i företagets mobilappar. Under 2014 tog företaget i snitt emot 104 669 recensioner per dag. De fem största länderna räknat i antalet inskickade gästrecensioner under 2014 var Storbritannien (3 925 802), Tyskland (3 569 200), Frankrike (3 478 905), Italien (3 119 369) och USA (2 705 377).
Hotellgäster från Brasilien, Storbritannien, Ryssland, USA och Australien kommenterade oftare mat och dryck medan besökare från Tyskland, Holland och Spanien skrev mer om personal och läge. Fransmännen nämnde ofta hotellrummens egenskaper medan de italienska gästerna hade mest att säga om transport- och parkeringsmöjligheter.
Alla gästrecensioner på Booking.com är från de senaste 14 månaderna och är skrivna av verkliga gäster efter att de checkat ut. Ett stort antal rutiner finns för att garantera att varje recension är aktuell och äkta. Booking.coms gästrecensioner redigeras aldrig. Däremot visas inte recensioner som till exempel innehåller svordomar eller politiskt, religiöst eller rasistiskt innehåll.
Om Booking.com
På Booking.coms webbplats finns tillgänglig på 42 språk och innehåller mer än 590 000 hotell och boenden, inklusive mer än 200 000 semesterbostäder. Booking.com erbjuder boenden på mer än 70 000 destinationer i mer än 200 länder världen över. Tjänsten innehåller över 42 miljoner recensioner skrivna av gäster efter deras vistelse.
Booking.com BV, som grundades 1996, äger och driver Booking.com™, och är en del av The Priceline Group (Nasdaq: PCLN).
5 Feb 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Årets bästa öl och whisky
Här är hela listan:
-
Nu öppnar Clarion Hotel Malmö Live nya restaurangen Grand Italian
"Vi har längtat efter att äntligen få öppna vår skybar igen efter renovering"
-
Ruth Weldergiorgis utsedd till världens bästa konferenskock
"För mig blir det ett sätt att visa vad som går att göra"
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.