Världsrekord då app låste upp över 2000 hotelldörrar
26 Jan 2018

Aldrig förr har så många gäster checkat in och låst upp hotellrummet med mobiltelefonen på en dag än under Nordic Choice Hotels årliga interna arrangemang ‘Vinterkonferensen’ i Stockholm. Fredag 19 januari använde 2000 deltagare Nordic Choice Hotels app för att checka in och som rumsnyckel.
- Detta är ett teknologiskt jättesprång för hotellbranschen. Vi, och många andra, har gett oss på mobila nycklar förr, men då var varken gästerna, teknologin eller vi redo. Detta är bara första av många steg vi kommer ta för att utnyttja teknologin till att ta gästupplevelsen i vår bransch till en helt ny nivå. Nu gläder vi oss för att leverera fler innovationer under året som kommer, säger Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels.
Nordic Choice Hotels app har laddats ned av över 140 000 hotellgäster, och är idag den hotellapp i Norden med flest användare och bäst funktionalitet. Bland dessa är incheckning, chat, rumsbokning, digitala tidningar, Nordic Choice Club bonuspoäng, och under 2018 kommer de flesta hotellen på de största destinationerna använda mobila nycklar.
Topp 10 på innovationsidex
Kunder och gäster är överens om att hotellkedjan ökar insatsen när det kommer till teknikutveckling. När NHH’s innovationsindex kom ut nyligen, hamnade Nordic Choice Hotels på topp 10-listan. De senaste två åren har företaget haft en intern storsatsning på teknologisk utveckling och digitalisering.
–Gästernas förväntningar på oss baseras inte på vad våra konkurrenter gör, utan på enkelheten de upplever hos Uber, servicen hos Apple och personaliseringen på Netflix. Vi måste jobba stenhårt för att ligga på topp, därför är det fantastiskt att våra gäster upplever att vi levererar, säger Petter A. Stordalen, Nordic Choice Hotels grundare.
Teknologi som verktyg
Med mobila nycklar och incheckning kommer hotellen ha mer tid för gästen. De får också mer tid till de som vill ha hjälp med incheckning och det blir mindre köer under rusningstid. Receptionisten kan blicka upp från skärmen, berätta om vad som sker på orten, hjälpa till att reservera bord på restauranger, servera en kopp kaffe och ge personlig service åt alla gäster.
–Det är viktigt att komma ihåg att tekniken är ett verktyg. Receptionen har kanske aldrig varit mindre viktig för att kunna checka in, men aldrig har människorna bakom disken varit viktigare, avslutar Stordalen.
Nordic Choice Hotels app är tillgänglig för iOS- och Android i respektive App Store och Google Play. Lösningen med mobila nycklar är utvecklad av ASSA ABLOY och bygger på plattformen Seos® för att säkerställa högsta möjliga säkerhet.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Nordic Choice Hotels
26 Jan 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tävlade om att skapa bästa Rudbeckiusbakelsen
"Om jag beskriver bakelsen med tre ord skulle det vara söt, mjuk och sommar"
-
World of Volvo startar med bokningar redan nu
"Det här kommer att bli ett väldigt häftigt ställe att arrangera en konferens eller annan typ av mötesupplevelse på"
-
"Nästan fullbokat på sportloven"
Stort intresse hos SkiStar till sportloven: nästintill fullbokat
-
Öppnar ny restaurang på stadsteatern
"Vi känner oss oerhört inspirerade att utveckla den här verksamheten"
-
Nytt specialkaffe från Löfbergs för café och restauranger
"En riktig fullträff som lyfter extra mycket som espresso"
-
Recept: Asian Bao Buns med svamp och Asian Bao Buns med kyckling
Två snabba recept med Santa Maria Asian Buns
-
Science Park Towers med fyra torn byggs i Jönköping
"Science Park Towers blir en unik ny mötesplats mitt i centrala Jönköping"