Väder och vind hindrar ingen från att äta ute på Bistron
11 Apr 2023
”Nu kan vi boka uteserveringen full även på dåliga dagar”
För 13 år sedan startade barndomsvännerna Fredrik Sidevärn och Mathias Elfmark Luleårestaurangen Bistron. På kajkanten i Norra hamn ligger den vackert belägen precis intill vattnet, i hjärtat av Luleå. Bistron har genom åren blivit uppmärksammad av White Guide flera gånger och är en av Luleås mest uppskattade restauranger. Rätt vid kajen, bara fem meter från vattnet är Bistron sommartid också en fantastisk plats att njuta av skärgården och sommarvädret. Men det idylliska läget kommer också med utmaningar, något som Fredrik snabbt insåg efter startåren.
– Vi ville givetvis utnyttja det fina läget vid vattnet så mycket som möjligt. Men som bekant går det inte att förlita sig på vädret här i Sverige, och på dåliga dagar var det svårt att locka hit gäster. Vi började därför kika på inglasningslösningar, men kände samtidigt att det var tråkigt att behöva glasa in allt – fina dagar vill man ju ha möjlighet att njuta av havsbrisen, säger Fredrik Sidevärn, delägare i Bistron.
Av en slump hittade Fredrik Svalsons höj- och sänkbara lösning Café Au Lä, ett glasräcke som både ramar in och skyddar uteserveringen, men som tack vare sin flexibilitet också går lätt att justera de dagar vädret tillåter. I kombination med en markis och värmelampor kan Bistron även temperera uteserveringen under kallare dagar, så att den blir nästan blir som ett uterum.
– Vi är väldigt nöjda med inglasningen. Uteserveringen är lätt att anpassa och det blir som två funktioner i ett. Vi har det vanliga glasräcket som snyggt ramar in uteserveringen, samtidigt lämnar det en öppen, luftig känsla vilket räcker gott och väl när solen skiner. Men vi kan också enkelt dubbla upp glashöjden om det blir blåsigt och slå ut markisen för att göra det mysigt för gäster även när det är riktigt ruggigt ute, förklarar Fredrik.
De höj- och sänkbara glaspartierna har förlängt säsongen för Luleårestaurangen och även ökat beläggningen på uteserveringen.
– Det går definitivt att koppla till en högre beläggning på uteserveringen. Vi kan också erbjuda våra kunder en bättre service och ta vara på sommaren på ett helt annat sätt än innan. Nu kan vi boka uteserveringen full även på dåliga dagar med tryggheten att snabbt kunna anpassa den efter oväntade väderskiftningar, säger Fredrik.
Och trots hårda väderförhållanden och snart ett decennium på nacken står uteserveringen stadigt.
– I vår bransch slits saker ganska hårt, oavsett vad det är. Nu har vi har haft Svalsonprodukterna i 8 år och de har aldrig krånglat. Vi är väldigt nöjda med kvalitén, vilket känns lite extra kul när man använder sig av en lokal aktör som brinner för sitt hantverk precis som vi, avslutar Fredrik.
www.svalson.com/produkter
11 Apr 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"