Stordalen planerar bygga 20 nya hotell
21 Feb 2024
För första gången på 30 år lanserar nu Strawberry en ny hotellkedja. Satsningen sker i samarbete med fastighetsinvesteraren Slättö och är ett komplement till de fyra hotellkedjor bolaget redan har.
Det är hotell med fokus på design, anpassade till både kort- och långtidsboende, digitalisering, effektivitet, hållbarhet och som är konkurrerande på pris. Målgrupp är bilburna resenärer, idrottslag och människor som tillfälligt eller för en något längre period behöver ett boende. Den nya hotellkedjan är tänkt att fylla en lucka på den nordiska hotellmarknaden där inrikes- och intra-nordiskt resande har ökat kraftigt sedan 2019.
- Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer. Vi är otroligt förväntansfulla inför öppningen av det första hotellet nästa år och menar att vi presenterar någonting nytt i ett segment som varit bortglömt under lång tid, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry.
Slättö ser satsningen inom hotell som ett komplement till bolagets investeringssegment inom bostad, lätt industri och logistik, och samhällsfastigheter.
- Hotell behöver konstant utvecklas för att attrahera en bred målgrupp. Dessutom behöver hotell kunna ställa om snabbt för att möta nya marknadsbehov och därmed bidra både till bra gästupplevelser och en stabil och säker lönsamhet för verksamheten. Den nya hotellkedjan ska byggas som en mångsidig servicedestination för att möta just dessa marknadstrender, säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö.
Satsningen på hotellkedjan har höga hållbarhets- och tillgänglighetsambitioner. Till exempel är ambitionen att bygga i trä, förnyelsebar energiproduktion med solceller och bergvärme, resurseffektivitet genom digitala lösningar och en stark miljöcertifiering.
Sverige är först ut för den nya hotellkedjan men ambitionen är att kedjan de kommande åren ska växa på den nordiska marknaden. Inom tio år ska den nya hotellkedjan bestå av 20 hotell i Norden.
En av projektets beståndsdelar är att erbjuda hotellets gäster tjänster och erbjudanden genom externa samarbetspartners.
- Ambitionen är att utöver en säng och en frukost erbjuda nyttig lättillgänglig mat, förstklassigt gym och dessutom snabbladdning av bilar genom bra och innovativa partners. Gästernas behov kommer att få styra vad vi fyller hotellen med och vilka partners vi kommer ingå samarbeten med, säger Stordalen.
Det första hotellet beräknas öppna i Q2 2025 i Falkenberg, med 151 rum. De första avtalen är signerade med både markägare och strategiska partners för att fylla hotellen med tjänster och utbud.
- Fakta:
- Hotelloperatör: Strawberry
- Hotellkedjans namn: Lanseras senare
- Fastighetsägare: Slättö och Strawberry Fields
- Antal hotellrum på hotellen: 151 (viss del av rummen är studiolägenheter med pentry samt större familjerum)
- Kort & långtidsboende
- Restaurang
- Drive-through
- Kids room
- Lounge
- Co-working
- Gym
- Snabbladdning bil
- Geografi: Utanför stadskärnor och nära eller i direkt förbindelse med avfarter till de större vägarna.
21 Feb 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Småföretagare jobbar på trots att de är sjuka
"Det är oroväckande att så många småföretagare inte säkrat upp skydd för sin verksamhet"
-
Topplista: Största hotellprojekten från norr till söder
Byggprojekt för miljarder.
-
Rörstrand utökar serien Swedish Grace Winter
Nya servisdelar för servering under vintern och inför julen
-
Jessie Sommarström och Frida Bäcke skapar årets Nobelrätter
”Jag ser desserten till banketten som ett tillfälle att lyfta fram det som växer vilt i naturen i hopp om att vi blir fler och fler som värnar om den och vill vistas där”
-
Tävlingsgruppen som ska arbeta med Årets Kock 2025 är utsedd
Dessa kockar är med i tävlingsgruppen och tävlingsledningen:
-
Max lanserar bankettmeny med Kalix löjrom
"Med fokus på svenska smaker och fina råvaror har vi tagit fram något utöver det vanliga"
-
Färre äter lunch på restaurang
Här äts lunchen enligt en ny undersökning: