Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Så blir du sökbar på Google

 
I Sverige görs över 45 miljoner sökningar dagligen på Google så det är förstås enormt viktigt att synas där. Michael Wahlgren som arbetar med sökmotormarknadsföring ger här sina bästa tips på hur du ska göra för att hamna högt upp i söklistorna.

Michael Wahlgren arbetar sedan tio år tillbaka med sökmotormarknadsföring och är VD och grundare på SEO-Pineberry och han har även skrivit SEO-boken Guldläge på nätet.

– SEO, Sökmotoroptimering, handlar om att synliggöra din sajt på Google så att potentiella kunder hittar den.

Han menar att en hemsida som hamnar långt upp i söklistorna är en väldigt lönsam form av marknadsföring. Ett första steg är att fundera på hur man själv söker på nätet. Andra gör på ungefär samma sätt.

Välj sökord med omsorg
Det gäller att synas på de googlingar som ger kunder.
– Ett designhotell i Stockholm vinner på sökordet ”designhotell Stockholm” mer än ”hotell” då enbart ”hotell” är alldeles för generellt. Använd gärna Googles verktyg Sökordsplaneraren för att se vad folk söker efter.

Optimera sidor efter sökord
När sökorden är satta gäller det att optimera sidorna så att Google förstår att de handlar om just dessa sökord. Titeln är det viktigaste elementet, men även rubrik, brödtext och bilder bör ses över.
– Tänk på att innehållet ska vara unikt, du kan alltså inte kopiera text från någon annan sida.

Om innehållet är unikt hamnar man högre upp, Google känner igen om det är exakt likadan text någon annanstans och därmed hamnar man längre ner.

Ett annat tips är att fixa länkar.
– Då många sidor på internet handlar om samma sak använder sig Google av länkar för att bedöma vilken sida som ska synas högst upp vid en sökning. En länk från en sajt kan ses som en röst, och ju större och bättre sajt som ger just dig en röst desto tyngre väger länken. Så fler länkar ger ökad synlighet på Google.

”Syns man inte finns man inte”
Enligt Michael Wahlgren är det ett måste idag att synas på Google.
– Ja, att synas på Google är att synas för dina kunder och att konkurrera med dina konkurrenter. Men då hotellsegmentet är ett nästan lika konkurrensutsatt segment som låne- och casinosegmenten, som ses som några av de tuffaste, måste du kämpa mer - men du har även mer att vinna. Det finns flera anledningar till varför konkurrensen är så pass hög. En är såklart att värdet på en hotellbokning ofta är relativt hög. En annan är att de stora globala hotelltjänsterna som exempelvis Booking.com och Hotels.com driver upp konkurrensen.

Han förklarar att deras fördel är att de erbjuder sina kunder att boka mer eller mindre alla hotell på sin sajt.
– För någon som söker på ”hotell Stockholm” på Google är det betydligt mer sannolikt att de kan erbjuda just den typ av hotell som den som googlar är ute efter - de träffar med andra ord rätt med sin synlighet. Detta i sin tur gör att Booking.com och Hotels.com kan investera mer i sin sökmotormarknadsföring oavsett om det gäller synlighet i det organiska sökresultat eller annonsering via Google AdWords.

Men det betyder inta att den som driver enskilt hotell eller en hotellkedja ska ge upp slaget på Google.
– Absolut inte. Det betyder bara att du behöver göra det lite smartare.

Michael Wahlgren, grundare och VD av Pineberry, är expert på sökmotormarknadsföring och han arbetar med att hjälpa sina kunder att förbättra sin synlighet på Google. Michael Wahlgren, grundare och VD av Pineberry, är expert på sökmotormarknadsföring och han arbetar med att hjälpa sina kunder att förbättra sin synlighet på Google. Foto: Erik Robertson

Fyra tips som kan hjälpa dig nå lönsam synlighet på Google.

  1. Tänk geografi


Platsen är A och O. Att det är ungefär dubbelt så många som googlar på ”hotell Stockholm” jämfört med ”hotell” säger en hel del om vikten att inte utelämna den geografiska biten. Fundera igenom vilka sökord du ska synas på utifrån ett geografiskt perspektiv – och tänk smart. Det kan vara frestande att vilja synas på ”hotell Stockholm” om du driver ett hotell på Södermalm, men då detta är det mest konkurrensutsatta sökordet i hotellsegmentet i Sverige är det bättre att fokusera på ”hotell Södermalm”. Även om det bara är en fyrtiondel så många som googlar på ”hotell Södermalm” är det ett mer lönsamt sökord.

Avvända gärna Googles verktyg Sökordsplaneraren för att få en uppskattning av hur många som söker på ett visst sökord varje månad.

  1. Missa inte kartresultatet


Med många sökningar som är geografiska blir kartresultatet extra viktigt för dig som vill synliggöra ett hotell på Google. Görs en geografisk sökning på Google visas ofta ett kartresultat och för ett hotell är det såklart intressant att synas där. Första steget till att synas på kartan är att öppna ett gratis företagskonto via det som numera heter Google My Business (tidigare Google Places). Det som sedan avgör om just ditt hotell visas i kartresultatet beror på en mängd olika faktorer som exempelvis hur du optimerar ditt konto på Google My Business, din sajts innehåll, hur många länkar som pekar till din sajt, andelen positiva recensioner etc. En grundförutsättning för att synas i sökresultatet är att hotellets läge motsvarar sökningen. När någon googlar på ”hotell Stockholm” vill Google bara visa upp hotell i kartan som ligger just i Stockholm.

Här har du som hotellägare en fördel framför de stora bokningstjänsterna såsom Booking.com då ett hotell eller företag endast syns på kartresultatet i relation till ens fysiska adress.

  1. Utnyttja dina unika egenskaper


Lika viktigt som att ha det geografiska i åtanke är det klokt att även fundera kring vilka av hotellets unika egenskaper som går att använda för att hitta relevanta och lönsamma sökord att synas på. Har ditt hotell i Göteborg en spa-avdelning är sannolikt ”spa hotell Göteborg” ett bra sökord för dig. Detsamma gäller dig som driver ett designhotell i Stockholm, där ”designhotell Stockholm” är ett sökord du kan fundera över. Precis som ovan behöver du kolla i Sökordsplaneraren för att se vilka av dina unika egenskaper det söks mest efter.

  1. Glöm inte texten


Många hotellsajter har en stor andel vackra och säljande bilder. Detta är absolut inget negativt utan ett bra och effektivt sätt att visa vad hotellet har att erbjuda. Problemet är att Google inte kan läsa och förstå bilder på samma sätt som vi människor. Visst, det går att optimera bilder så att de syns på Google men för att nå en bra synlighet krävs text då Google helt enkelt älskar det. För att Google ska förstå att ditt hotell har stans bästa lobbybar räcker det inte med bilder på baren utan du behöver ha text som förklarar det. Att en sida har text står inte i konflikt till att den har många bilder eller användarvänlighet. Det går att kombinera så du får det bästa av två världar.
Se till att ta den plats du vill ha, annars gör någon annan det!

”Att synas på Google är att synas
för dina kunder och att konkurrera
med dina konkurrenter”




Det är viktigt att hamna högt upp i söklistorna på Google. Foto: Pixabay Det är viktigt att hamna högt upp i söklistorna på Google. Foto: Pixabay

 

Detta ger inte bättre synlighet på Google:
Mycket trafik på din sajt ger inte bättre synlighet på Google. Trafikmängden är inget som Google överhuvudtaget tar hänsyn till.
Facebook och Twitter i alla ära, men antalet Likes eller retweets har ingen inverkan på hur du syns på Google.
Lägg inte tid på att fylla i Meta Keywords i ditt innehållhanteringssystem – Google struntar i det.

 Tips till dig som köper SEO-tjänster
Se till att du vet vad du köper och att din byrå tydligt redovisar vad de gör för dig.
Undvik att bli låst i långa avtal.
Sätt rimliga mål tillsammans med byrån. Låter det för bra är de sannolikt också så.

 

Text: Annika Rådlund Foto: Erik Robertson och Pixabay

pineberry.com 

 

Taggar

Artikel Artiklar

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer