Quality Hotel Friends satsar på schlagerrum
8 Mar 2019
Rummet är startskottet för ett nytt samarbete, där olika teman kommer att byggas upp i pop-up-form, och först ut är ett rum med där temat är melodifestivalen. Gästerna kommer att få bo i ett rum med glitter och glamour om de väljer detta rum.
Marie Arpnäs är en av idésprutorna bakom det nya projektet.
– Idén tog fart våren 2018 då Ankie Bagger och jag möttes på en aw och började skapa kreativa idéer om ett samarbete. Hon med sin musik- och artistkarriär samt homestyling på meritlistan och jag med min PR-bakgrund. Vi började slipa på ett upplägg där vi anser att hotellbranschen har mycket att vinna på ett personligare boende. Vi skapade därför arbetsnamnet Living Rooms Sweden, då vi tänker oss just levande rum som kan förändras. Fasta temarum och/eller pop ups.
Startskottet för samarbetet började lämpligt nog med ett schlagerrum – med extra allt.
– Vi tog kontakt med Quality Hotel Friends i Solna. Dels för att det snart är Stockholms största hotell, dels för att det är ett evenemangshotell, dels med närheten till Friends Arena, Mall of Scandinavia och bra kommunikationer – och dels för att vi båda har anknytning till Solna, förklarar Marie Arpnäs.
– Vi har pimpat och möblerat ett rum på tjugonde våningen, som tillägnats intet ont anande gäster som kommer till hotellet för att se och uppleva Melodifestivalens final i grannarenan. Ett par väninnor bor i rummet fredag natt och en mamma med sin 13-åriga dotter får leva och andas schlager under lördagsdygnet.
Gästerna hälsas välkomna med goodiebags, musik, partystämning och personliga videohälsningar från musikern Jan Johansen och Richard Herrey. Glittriga klänningar, designade av Peter Englund, pryder rummets väggar och garderob. Och som av en händelse inträffar premiären på Internationella Kvinnodagen, skapad av kvinnor och för fyra kvinnliga hotellgäster.
Av: Annika Rådlund Foto: Åsa Larsson och Marie Arpnäs
8 Mar 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Utsedd till Bästa Affärshotell och Bästa Revenue Managment
"Vi kommer ha fortsatt stort fokus på att bibehålla platsen som marknadsledare inom möten och event"
-
Undersöker möjligheter att lösa råvarubristen för surströmming
"Livsmedelsstrategin är en långsiktig tillväxtstrategi som inkluderar hela livsmedelskedjan, det vill säga primärproduktion, livsmedelsindustri, livsmedelshandel samt restauranger och storkök".
-
Veganskt mackrecept framtaget av A La Lo
Recept: Stockeld x A La Lo x bagel
-
"Mycket handlar om logistik och att bygga smarta flöden"
Intervju med Martin Montelin, ansvarig för kompetensområde Hotell & Konferens på Fojab
-
Hon är Grand Hôtels nya hotellchef
"Jag är så stolt över att vara tillbaka på Sveriges främsta lyxdestination"
-
Hotellet öppnar ett glassrum
"Det är ett nytänkande koncept"
-
Mathias Dahlgren öppnar ny restaurang på Grand Hôtel
"Det ger oss möjligheten att erbjuda en ny unik matupplevelse som jag drömt om att få sjösätta"