PBX och ICHA lanserar kombucha gjord på kaffesump
19 Feb 2024
Varje dag komposteras eller slängs stora mängder kaffesump från hushåll och företag i Sverige. Genom att återanvända förbrukad kaffesump kan kaffebönans livslängd förlängas och smaken och kaffets funktionalitet, som fortfarande finns kvar, nyttjas.
Det har Pressbyråns living lab PBX, tillsammans med dryckesföretaget ICHA och Sweden Foodtech, tagit fasta på. I stället för att låta förbrukad sump från kaffebryggningen i PBX-butiken gå till spillo har den använts för att skapa den nya drycken Icha Kombucha Chai Coffee Grounds.
ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds har en kryddig smak av Chai.
– Den nya återbryggda kombuchan är ytterligare ett sätt för oss att testa oss fram för att skapa cirkulära flöden. Tillverkningsprocessen är ett bra exempel på den outnyttjade potential som finns i att omvandla sidoströmmar från vardagliga produkter, i vårt fall kaffet som är en av våra storsäljare, säger Linnéa Borgström, Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige som är franchiseägare till Pressbyrån och PBX.
Chai Coffee Grounds är bryggd på kaffesump och smaksatt med färska kryddor från Pepperquest.
– Att vi tillsammans med PBX och Sweden Foodtech har tagit fram en kombucha på en restprodukt har varit nytt och spännande samtidigt som det har varit en utmaning. För oss är det viktigt att inte kompromissa med smak, hälsa eller upplevelse när vi sätter nya smaker från grunden. Vilket vi även säkerställt för den här produkten, säger Ash Talukder, VD på ICHA.
– Vi hoppas att detta samarbete kan inspirera fler att ta tillvara på sina restprodukter - det är ett utmärkt sätt för företag, som PBX, att erbjuda hållbara produkter i butik, säger Daniella Illerbrand, Director of content på Sweden Foodtech.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Reitan Convenience
19 Feb 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Michael Andersson vinnare av Årets kock 2024
Med 776 poäng i finalen var han en tydlig vinnare
-
Max lanserar ny hemlig burgare utan namn och bild
"Det kan låta kaxigt men vi vill alltid hitta nya sätt att erbjuda våra gäster spännande smakupplevelser på"
-
Leif Mannerström delar sina recept på Recipify
"Jag hoppas att mina recept kan användas för att skapa underbara minnen i köket i många år framöver"
-
Strawberrys restaurangkedja The Social lanserar en ny burgare
"Vår burgare har en stark koppling till naturen"
-
Krögare Jesper Taube har skapat julbord till sjöss i 30 år
"Det känns nästan surrealistiskt att det har gått 30 år sedan jag dukade fram första julskinkan ombord"
-
Picadeli nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor
Det nya huvudkontoret i Gamlestadens Fabriker har nominerats till den prestigefyllda tävlingen.
-
Albin Edberg blir kulinarisk ledare på Carotte
"Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och komma med nya idéer"