Moët & Chandon med ny design i limiterad upplaga
17 Apr 2019
Champagnehuset Moët & Chandon, grundat 1743, hade under en period märkt att efterfrågan på torr champagne ökade i världen. Man kunde skåda ett globalt skifte i smak, från de söta champagnerna till de torra och Moët & Chandon ville då lyfta fram sin torra non-vintage champagne för att möta den allt större efterfrågan av detta. 1869 gav man champagnen namnet Brut Impérial, som vi idag känner som Moët Impérial. Den fick sitt namn som ett hommage till den franska kejserliga familjen och dess goda relationer med huset Moët & Chandon. Napoléon Bonaparte var en frekvent besökare hos huset och god vän med Jean-Remy Moët, barnbarn till husets grundare. Lanseringen av Impérial markerade 100-årsjubileet av Napoléons födelse.
Succén med Moët Impérial var ett faktum omedelbart och har med åren blivit en ikon för firande över hela världen. Flera historiska ögonblick har förgyllts av Moët Impérial. Den blev officiell hovleverantör till det brittiska kungahuset 1893 och 1973 serverades den under jungfruresan av överljudsflygplanet Concorde. Traditionen att spruta Champagne på varandra från prispallen efter formel-1 tävlingar inleddes 1971 med att race-ikonen Jackie Stewart sprutade en flaska Moët Impérial vid sin vinst. Redan då och fram till idag är Moët Imperial nära förknippat med firanden av de största framgångarna inom sport, film och musik.
Moët Impérial är skapad av Moët & Chandon för att spegla regionen Champagne och dess förmåga att frambringa exeptionella drycker. Den har alltid varit en välbalanserad blend av druvorna Pinot Noir, Pinot Meunier och Chardonnay, där Pinot Noir får ta störst plats. Det skapar en frisk, lätt fruktig champagne med en elegans och mognad som huset lyckas återskapa år efter år och representerar husets stil in i minsta detalj.
“Vi skapar en champagne som speglar prakten och rikedomen från våra marker och vår kunskap och hantverk. Det noggranna och eleganta arbetet som Moët Impérial är en produkt av gör att karaktären blir delikat och tillgänglig, och passar för alla säsonger och vid alla tillfällen.” – Benoît Gouez, källarmästare på Moët & Chandon.
För att markera 150-årsjubileumet av Moët Impérial lanseras flaskan med en box i ny design i en begränsad upplaga.
Moët & Chandon Impérial
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 12%
Pris: 399 kronor
Av: Annika Rådlund Källa: LVMH
17 Apr 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Topplista: Största hotellprojekten från norr till söder
Byggprojekt för miljarder.
-
Jessie Sommarström och Frida Bäcke skapar årets Nobelrätter
”Jag ser desserten till banketten som ett tillfälle att lyfta fram det som växer vilt i naturen i hopp om att vi blir fler och fler som värnar om den och vill vistas där”
-
Tävlingsgruppen som ska arbeta med Årets Kock 2025 är utsedd
Dessa kockar är med i tävlingsgruppen och tävlingsledningen:
-
Max lanserar bankettmeny med Kalix löjrom
"Med fokus på svenska smaker och fina råvaror har vi tagit fram något utöver det vanliga"
-
Färre äter lunch på restaurang
Här äts lunchen enligt en ny undersökning:
-
Människor som bakar mår bättre
Ny rapport visar fördelarna med att baka och vad som är mest populärt
-
Strawberry utökar i Skåne
Fastigheten renoveras nu till sin forna glans