Moët & Chandon med ny design i limiterad upplaga
17 Apr 2019

Champagnehuset Moët & Chandon, grundat 1743, hade under en period märkt att efterfrågan på torr champagne ökade i världen. Man kunde skåda ett globalt skifte i smak, från de söta champagnerna till de torra och Moët & Chandon ville då lyfta fram sin torra non-vintage champagne för att möta den allt större efterfrågan av detta. 1869 gav man champagnen namnet Brut Impérial, som vi idag känner som Moët Impérial. Den fick sitt namn som ett hommage till den franska kejserliga familjen och dess goda relationer med huset Moët & Chandon. Napoléon Bonaparte var en frekvent besökare hos huset och god vän med Jean-Remy Moët, barnbarn till husets grundare. Lanseringen av Impérial markerade 100-årsjubileet av Napoléons födelse.
Succén med Moët Impérial var ett faktum omedelbart och har med åren blivit en ikon för firande över hela världen. Flera historiska ögonblick har förgyllts av Moët Impérial. Den blev officiell hovleverantör till det brittiska kungahuset 1893 och 1973 serverades den under jungfruresan av överljudsflygplanet Concorde. Traditionen att spruta Champagne på varandra från prispallen efter formel-1 tävlingar inleddes 1971 med att race-ikonen Jackie Stewart sprutade en flaska Moët Impérial vid sin vinst. Redan då och fram till idag är Moët Imperial nära förknippat med firanden av de största framgångarna inom sport, film och musik.
Moët Impérial är skapad av Moët & Chandon för att spegla regionen Champagne och dess förmåga att frambringa exeptionella drycker. Den har alltid varit en välbalanserad blend av druvorna Pinot Noir, Pinot Meunier och Chardonnay, där Pinot Noir får ta störst plats. Det skapar en frisk, lätt fruktig champagne med en elegans och mognad som huset lyckas återskapa år efter år och representerar husets stil in i minsta detalj.
“Vi skapar en champagne som speglar prakten och rikedomen från våra marker och vår kunskap och hantverk. Det noggranna och eleganta arbetet som Moët Impérial är en produkt av gör att karaktären blir delikat och tillgänglig, och passar för alla säsonger och vid alla tillfällen.” – Benoît Gouez, källarmästare på Moët & Chandon.
För att markera 150-årsjubileumet av Moët Impérial lanseras flaskan med en box i ny design i en begränsad upplaga.
Moët & Chandon Impérial
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 12%
Pris: 399 kronor
Av: Annika Rådlund Källa: LVMH
17 Apr 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Sodexo förvärvar restauranggruppen K-märkt
"Vi driver förändring genom hur vi köper och lagar mat"
-
Boulebar expanderar utanför Norden
En inbjudan på LinkedIn ledde till den första Boulebaren utanför Norden
-
Renoverar 8 hotell för 180 miljoner
"I ett svep höjer vi nu åtta av hotellens standard genom renoveringar och investeringar i fastigheterna"
-
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt
Experternas bästa tips för att åstadkomma återhämtning.
-
Ritar hotell vid Liseberg
Semrén & Månsson har ritat det nya hotellet.
-
Hotel Tylösands nya framsida
Förutom nya hotellrum rymmer den nya hotellflygeln konferens och utställningsyta.
-
Svenska arkitekter har inrett nyöppnade Nobis Hotel Palma
Nytt hotell i en av Palmas äldsta byggnader - ett muslimskt palats från 1100-talet